Foto: Franz Feldmanis

Dopfunten i Bräkne-Hoby kyrka

från 1200-talets början, ...

... är den äldsta och förnämsta av de inventarier som flyttades med från den gamla kyrkan. Den är huggen i sandsten från Åhus och tillhör den s k Maglehemsgruppen. Foten är dekorerad med fyra lejon som biter varandra och på cuppan finns två ornamentbårder. Vid den nedersta bänkraden finns en utdragbar kyrkotagningspall. Här ägde kyrkotagningen, även kallad ”En moders tacksägelse”, rum. En ceremoni ledd av präst då man tackade Gud för en nybliven moders återhämtade krafter och välkomnade henne tillbaka i församlingens gudsgemenskap. Ceremonin kom med tiden att alltmer innebära ett tack för barnet (barnen) som fötts. I 1986 års kyrkohandbok finns akten inte kvar, men delar av motiven återfinns i tackbönen som inleder ordningen för dop av barn.