Foto: Stefan Larsson/Exakta Media

Ett stenhus i kärnfuru

Kyrkan stod färdig ...

...1848 och var som nu en timmerbyggnad, 26,7 m lång och 13,3 m bred, väsentligt större än det kapell den ersatte. Invändigt är den en rymlig, ljus predikosal med tunnvälvt innertak och orgelläktare och med sakristia i norr. Utvändigt imiterar den, som alla empirehus i trä, en putsad stenbyggnad med sin spåntade slätpanel, sina breda pilastrar och sitt kraftiga listverk. Den skicklige arkitekten Johan Adolf Hawerman har med de knappa resurser som fanns  skapat en välproportionerad byggnad med fina detaljer. Överintendentsämbetet godkände ytterst ogärna nya träkyrkor, men som verksam vid ämbetet kan Hawerman ha hjälpt till med tillståndet och kanske ansträngt sig lite extra med illusionen av en stenbyggnad.