Gammalt och nytt

En rad gravstenar ...

... från den gamla kyrkan är placerade som golv i huvudgången. Inskriptionen på den äldsta stenen lyder: ”Härunder vilar salig Peder Torbiörnson Schomager av Kullery fordom Kungl Maj:ts bonde. Länsman här i Hoby socken i 36 år. Dog i sin ålders 71 år, vars själ Gud har. Anno 1651.” Också altartavlan, som föreställer Nattvarden, tillvaratogs och är nu uppsatt i sakristian. Predikstolen från 1634 såldes på auktion, men delar av den återbördades till den nya kyrkan och hänger som tavlor på södra väggen. I övrigt domineras den konstnärliga utsmyckningen av de muralmålningar som utfördes av bornholmskonstnären Paul Höm och hans medhjälpare vid en stor renovering av kyrkan 1958-59. I korabsiden sitter Kristus på sin himmelska tron med handen lyft till välsignelse. Över långhusets pelare framställs de tolv apostlarna och under norra läktaren ytterligare tre konstverk, Jesu intåg i Jerusalem, Judaskyssen, Jesus inför Pontius Pilatus.