Foto: Helena Johnsson

Listerby socken och Kyrkobyggnaderna

På 1100-talet byggdes ...

... en romansk gråstenskyrka i byn Listerby, söderut i den storsocken med samma namn som i nästa århundrade delades i socknarna Tving, Hjortsberga, Edestad och Listerby. Troligen ersatte den då en stavkyrka från missionstiden – det var i Korsanäs inom socknen som biskop Egino i Dalby anses ha landstigit och påbörjat sin gärning, kristnandet av Blekinge. Den stora byn på Listerbyåsen har tidigt varit en centralort i området men socknen har också andra betydande byar som Kuggeboda och Yxnarum. Grannsocknen Förkärla blev tidigt annexförsamling till Listerby. På ön Torkö grundades på 1460-talet ett gråbrödrakloster som upphörde vid reformationen redan sjuttio år senare.

Kyrkobyggnaderna

Den tornlösa stenkyrkan hade långhus och kor med absid, troligen också vapenhus. Sakristia tillbyggdes 1738. Av denna byggnad återstår nu bara norra väggen i koret och i östra delen av långhuset, sakristian samt möjligen absiden. 1847-49 byggdes den nuvarande kyrkan efter ritningar av lantmätaren i Ronneby O E Ödman, även den huvudsakligen i gråsten, med förlängt och breddat långhus och vidgat kor. Torn saknades alltjämt och klockorna hängde som tidigare i en klockstapel söder om kyrkan. Först år 1871 byggdes tornet efter ritning av arkitekt J A E Hawerman.