... som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. Han kom till det som var hans ...” (Joh. 1)
Årets alternativa evangelietext på juldagen är hämtad ifrån Johannesevangeliet. Det är en något annorlunda text jämfört med Lukasevangeliets julevangelium om kejsar Augustus, värdshusvärden, herdarna och änglarna. Eller Matteusevangeliets version med Josefs perspektiv på Jesu födelse.
Johannes berättar inget om Betlehem eller krubban. Inte heller något om stjärnan eller ens modern Maria. Vi får i stället något som känns lite som en skapelseberättelse. Med orden ”I begynnelsen …”, inleds hela Bibeln i Första Moseboken och så börjar även Johannes sitt evangelium: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.”.
I Bibelns inledning får vi veta att Gud är den första som fanns. Gud är sedan orsaken och ursprunget till allt. Enligt den första skapelseberättelsen är det första som händer att Gud talar: ”Gud sade: »Ljus, bli till!« Och ljuset blev till.” Genom Guds ord blir himmel, jord och hav till. I Johannes evangelium är det Ordet som fanns från början och vi får även veta att Ordet är en person, Jesus. Jesus är Guds skapande ord.
I julens alla berättelser kan vi lyssna till många aspekter; Gud kommer som ett barn, Gud kommer till de hemlösa och till dem som är ”utanför”, Gud besjungs av änglar och hyllas av både de fattigaste och de rikaste. Men framför allt är Gud en brygga mellan det mänskliga och det gudomliga. I Jesus blir Gud antropomorf, människolik. Ja, Gud blir inte bara lik en människa utan faktiskt också en människa på riktigt. Gud helgar det mänskliga och det skapade genom att bli en del av det.
Bland juleljus, julgodis och julmusik så lyssna till de klingande orden ur Johannesevangeliet: ”Och Ordet bodde bland oss, och vi såg hans härlighet …”.
Med önskan om en välsignad jul
Johan Tyrberg, biskop i Lunds stift