Foto: Franz Feldmanis

Predikstolen i Hjortsberga kyrka

kan väl tyckas ...

... vara något nummer för stor för denna lilla kyrka men är onekligen ett praktstycke från karolinsk tid. Elegant huggna friskulpturer på bröstningen och skickligt utförda reliefer i fyllningarna som framställer Syndafallet, Syndafloden, Kristi födelse, Korsfästelsen och Himmelsfärden. Den skänktes till kyrkan 1684 av överste Carl Gustaf Skytte, ägaren till det numera Wachtmeisterska godset Johannishus i Hjortsberga, då kallat Skunckenberg. Upphovsman var den skicklige bildhuggaren Åke Truedsson i Jämjö. Predikstolen har haft tre placeringar: först ”framför choret”, 1758 flyttad till fönstret på södra väggen och 1838 till nuvarande plats, varvid en uppgång genom muren från sakristian togs upp.