Foto: Franz Feldmanis

Två fasader

Listerby kyrka gör ...

... nästan ett mera praktfullt intryck sedd från koret mot utgången än så som man ser interiören från kyrkbänken, främst genom den märkliga bröstningen till orgelläktaren. Den har varit läktarfasad även i den gamla kyrkan, som var smalare, och orgelns ryggpositiv fyller nu ut mittpartiet. Barriären delas av pilastrar i tolv fält, där apostlarna framställs i små, rätt talangfulla målningar, utom Judas längst till höger, på vars plats endast finns ett bord med trettio silverpenningar. Arbetet utfördes år 1700 och mästaren hette Jöns Åkesson Wulf. Bakom detta reser sig orgelfasaden i vitt och guld från en helt annan tid, ritad 1882 av arkitekten Grundström för den första Åkerman-orgeln i kyrkan.