Foto: Lars Lindgren

Blidö kyrka

Blidö kyrka byggdes 1859 på lämningarna av ett kapell från 1600-talet och är idag ofta bokad för bröllop och dop.

Kyrkan är i nyklassisk stil. Den består av ett enskeppigt långhus i norr-söder med fullbrett, rakavslutat kor i norr. Intill korgaveln sluter sig en låg sakristian med polygonalt avslutning mot norr. Byggnadsmaterialet utgörs av putsad natursten och tegel. Sadeltaket täcks av skiffer. 1937 års renovering förändrade inte exteriören. I övrigt präglas kyrkan fortfarande av den nyklassicistiska stilen.

Sittplatser: 300 personer.

Adress: Blidö kyrka, Blidö kyrkallé 24, 760 17 Blidö

Vägbeskrivning:
Du kan åka med egen bil till Blidö eftersom det finns vägfärja via Furusund och Yxlan. Buss 676 från Stockholm till Norrtälje, sedan buss 634 ut till Blidö.
Om du kommer med båt bör du veta att Blidösund är smalt och mycket trafikerat, den östra sidan av ön vätter mot öppet hav och att stora delar av ön är bebyggd.

Rundtur i Blidö kyrka

Foto: Lars Lindgren