En präst håller fram en nattvardskalk.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Församlingsherde till Väddö församling, 100%

Välkommen att söka tjänsten som församlingsherde i Väddö församling, då nuvarande församlingsherden går i pension maj 2024.

Roslagens Östra pastorat söker en ny församlingsherde till Väddö församling då den nuvarande församlingsherden går i pension i maj 2024.

Pastoratet består av 10 församlingar. Delegationen från kyrkoherden är långtgående gällande bl a församlingens gudstjänstliv, verksamheter, budget, verksamhetsuppföljning och även vidaredelegerade arbetsmiljöuppgifter. Församlingsherden deltar aktivt i kyrkoherdens ledningsgrupp och i församlingsrådet.

Om Väddö församling

Väddö församling är belägen 30 km norr om Norrtälje med Älmsta som centralort. Det är en aktiv och levande ort med låg, mellan och högstadieskola, vårdcentral och annan samhällsservice. Samhället är präglat av en stor entreprenörsanda

Församlingen har 5 kyrkor: Singö med sin gamla, fina, timrade kyrka; Grisslehamn med sitt kapell och två timmars båtfärd till Åland; Björkö-Arholma kyrka, känd för sin fantastiska kormålning, av Harald Lindberg, Arholma kyrka med sitt vackra kapell samt Väddö kyrka, församlingens huvudkyrka, som är en stor och ståtlig kyrka. (Om du klickar på kyrkorna kan du läsa mer om dem och ta en liten virtuell rundtur)

Om Väddö

Väddö passar bra både för den som tycker om skärgårdsliv, natur, fiske och segling och den som vill ta sig in till Stockholm och Uppsala för att arbeta, studera eller ta del av kulturutbudet. Kommunikationerna är utomordentliga. Det tar 30 minuter att åka bil från Norrtälje till Älmsta.

Verksamheter

Församlingen har väl fungerande verksamheter med barnverksamhet, konfirmandverksamhet och diakonal verksamhet. Här finns ett väl utvecklat körliv. Gudstjänstlivet är rikt och levande både på helger och vardagar. Det finns även ett stort ideellt engagemang. Församlingsrådet består av förtroendevalda som känner för sin kyrka och deltar i församlingslivet.

Arbetslaget

Arbetslaget består av komminister, församlingspedagog, 2 musiker, församlingsassistent (husmor/ diakoni), diakon (20%), vaktmästare samt 2 säsongsvaktmästare.
Församlingsherden leder och fördelar arbetet i församlingen och har tillsammans med församlingsrådet ansvar för att ta fram mål och verksamhetsplaner.

Om Dig

Vi söker dig som har eller har en pågående kyrkoherdeutbildning och vi sätter ett stort värde på teologiskt och andligt ledarskap Vi ser gärna att du har god samarbetsförmåga, att du är kommunikativ och kan fatta beslut.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på 100%, med sex månaders provtjänstgöring.
Tillträde 15 maj 2024 eller efter överenskommelse.
B-körkort och tillgång till egen bil erfordras.

Din ansökan med personligt brev och CV skickar du till:
roslagensostra.pastorat@svenskakyrkan.se

Märk ansökan ”Församlingsherde Väddö”.

Sista ansökningsdag är 15 maj.

Urvalsarbete och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.

Upplysningar

Mer information om tjänsten lämnas av kyrkoherde Mika Wallander, tel. 0176-774 92, e-post, mika.wallander@svenskakyrkan.se

Välkommen att söka!