Lohärads församling

Välkommen till Lohärads församling

Lohärad är en landsbygdsförsamling som ligger i ett vackert böljande jordbrukslandskap drygt 1 mil nordväst om Norrtälje. Andelen kyrkotillhöriga är över 80 % och därmed en av de högsta i landet. Även deltagandet i senaste kyrkovalet var ett av de högsta i landet då ca 70 % av församlingsborna röstade. Vi firar gudstjänst varje vecka. En till två gånger per månad har vi lekmannaledda gudstjänster ofta i samarbete med föreningslivet i Lohärad; Idrottsföreningen, Bygdegårdsföreningen, Röda Korset och Hembygdsföreningen. I församlingen finns en kyrkokör med 23 medlemmar som förutom att deltaga i gudstjänsterna även ger konserter. På nationaldagen 2017 sjöng kören Förklädd Gud tillsammans med en grupp musiker inför en helt fullsatt kyrka. Barnkören är en viktig del av vår verksamhet och de medverkar regelbundet vid våra familjegudstjänster. Vårt församlingshem finns i prästgården som var prästbostad fram till 1973. En gång per månad är det "Träffpunkt Prästgården" då det är sopplunch och gemenskap för daglediga. Syföreningen träffas varannan onsdag. På måndagar och onsdagar träffas scouterna som är uppdelade i tre olika åldersgrupper. Varje onsdag kväll är det ungdomsgård i prästgården då församlingens barn och ungdomar träffas.

Kontakt:
Pastorsexpeditionen tel 0176-799 00,
e-post: roslagensostra.pastorat@svenskakyrkan.se

Församlingsherde Fredrik Ekström
Tel 0176-765 31, e-post: fredrik.h.ekstrom@svenskakyrkan.se

Läs mer om våra verksamheter:
Barnkör
Scouter
Ungdomsgård
Vuxenkör
Sopplunch
Syförening

Adress:
Lohärads kyrka, Kristineholmsvägen 4, 761 72 Norrtälje
Lohärads prästgård, Kristineholmsvägen 14, 761 72 Norrtälje

Lohärads kyrka, Lohärads prästgård

Just nu har vi problem med visningen av församlingens kalender.

Se gärna Roslagens östra pastorats gemensamma kalender (klickbar länk).

Swisha din kollekt till Lohärads församling

Swish-nummer: 123 147 04 00