Rådmansö församling

Välkommen till Rådmansö församling

Rådmansö kyrka stod färdig 1819 och är alltså 200 år gammal. Den ersatte en äldre timrad korskyrka från 1640-talet. Rådmansö kyrka är ursprungligen uppförd i Karl Johansstil, Empire. 2015 renoverades kyrkan totalt på insidan och ger numera intrycket av en ljus och välkomnande kyrksal med generösa ytor i koret och en frisk doft från det fina trägolvet och de skinnklädda extrastolarna. Altaruppsatsen är från tidigt 1600-tal och bedöms vara ett krigsbyte från Polen. Predikstolen från sent 1600-tal, utförd i Karl XIs renässans, finns kvar från den gamla kyrkan. I Rådmansö kyrka firas högmässa varannan söndag. Konserter och musikaliska evenemang är vanliga i synnerhet under sommarhalvåret när sommarbefolkningen ökar antalet besökare. Kvällsmässor och familjegudstjänster firas återkommande under veckorna. Dop, bröllop och begravningar hålls året om men ökar i antal under sommarhalvåret. Församlingshemmet som ligger intill tar emot cirka 80 gäster.

Kontakt:
Pastorsexpeditionen tel 0176-799 00,
e-post: roslagensostra.pastorat@svenskakyrkan.se

Församlingsherde Jakob Bäcklund
Tel 0176-766 03, e-post: jakob.backlund@svenskakyrkan.se

Läs mer om våra verksamheter:
KYRKIS
Barnkörer
Vuxenkör
Vuxenverksamheter
Kyrkans öppna förskola

Adress:
Rådmansö kyrka, Kungsgårdsvägen 22, 761 94 Norrtälje
Rådmansö församlingshem, Kungsgårdsvägen 20, 761 94 Norrtälje

Rådmansö kyrka
Rådmansö församlingshem

Just nu har vi problem med visningen av församlingens kalender.

Se gärna Roslagens östra pastorats gemensamma kalender (klickbar länk).

Swisha din kollekt till Rådmansö församling

Swish-nummer: 123 088 86 10