Foto: Barry Ministry Areas

Vänförsamlingar

Läs mer om Roslagens östra pastorats vänförsamlingar och vad ett sådant arbete innebär.

Vad är en vänförsamling?

En vänförsamling är ett sätt för två församlingar att ha kontakt med varandra och utbyta erfarenheter. De kan till exempel ha körutbyte eller hälsa på varandra, som två vänner i verkliga livet. Det är ett sätt att stötta varandra och hur utbytet ser ut kan skifta från tid till tid.

Vänavtal med Barry ministry area i Wales,  Storbritannien

– I dagsläget har vi inte kommit längre än att vi haft några möten med representanter från Wales på videolänk. Nu ska vi under året försöka få till ett första utbyte med en liten delegation som åker iväg och så får vi sedan vara beredda att organisera ett mottagande av våra vänner från Wales, säger Jakob Bäcklund, församlingsherde i Rådmansö och Frötuna församlingar i Roslagens östra pastorat.

Han berättar vidare om Barry ministry area:

Beläget på Wales sydspets ligger den kustnära staden Barry. Inte långt från Barry ligger Cardiffs flygplats och den walesiska huvudstaden. Många av Barrys invånare arbetspendlar till de områdena. Barry har närhet till fina badstränder och det finns en nöjespark och flera goda restauranger. I den här delen av Wales har walesiskan en framträdande roll. Det finns vardera en låg-, mellan- och högstadieskola som har all undervisning på det språket. I området kring Barry bor ca 60 000.

Ungefär samtidigt som Roslagens östra pastorat bildades, av fem tidigare pastorat, så slogs tre pastorat ihop till ett område i Barry. I Barry ”ministry area” som pastoratet heter finns fyra kyrkor, den yngsta från år 1900 och den äldsta medeltida kyrkan är byggd på en plats som sedan 300-talet varit en kristen kultplats. Det gör detta till den äldsta kristna miljön i hela Wales. I Barry finns både välmående och socialt utsatta områden så kyrkorna ägnar sig åt gudstjänster och musik likaväl som sociala projekt, bland annat ligger en matbank i anslutning till en kyrka.

Hur fungerar avtalet?

2023 ingick Roslagens östra pastorat och Barry minstry area ett vänavtal. I överenskommelsen står det att de ska stödja varandra genom bön. Vi ber för Barry i våra församlingars förbön och de ber för oss. Vidare framgår av avtalet att vi ska lära av varandra genom samtal, delande av erfarenheter och studiebesök. Slutligen räknas fem särskilda områden upp som vi ska studera och reflektera gemensamt kring: barn- och ungdomsarbete, volontärarbete, utveckling av det kyrkliga ämbetet, lokal mission eller arbete i det omgivande samhället.

När ett studiebesök eller utbyte sker mellan våra kyrkor är tanken att den besökande församlingen står för resekostnaderna men att den mottagande församlingen ombesörjer kost och logi under själva vistelsen. Just detta att vara beredd att upplåta sitt hem för långväga gäster fyller en särskild pedagogisk uppgift och man kommer på ett personligt plan lite närmare varandra.

I väntan på att få se varandra öga mot öga så använder vi bönen. Vi stödjer kyrkan i Barry genom att infoga dem i våra församlingars förböner på liknande sätt som vi där också ber för konung, regering och riksdag, våra lokala beslutsfattare, familjer, vänner och varandra.

Glada hälsningar, Jakob Bäcklund
Församlingsherde i Rådmansö och Frötuna församlingar

Estniska evangelisk-lutherska församlingen i Dagö, Estland

Norrtälje-Malstas vänförsamling sedan 30 år.
I december 2023 åkte Norrtälje-Malstas församlingsherde Mikael Pålsson och diakonen Iréne Benthe till Dagö och besökte församlingen.

– Vi kunde med egna ögon se att behoven där är stora. Pandemin har slagit hårt, det är höga priser och låga löner, säger Iréne Benthe.

Mitt i byn finns en second hand-butik som tidigare fått ta emot insamlade kläder och saker från Norrtäljes församlingsbor.

– Under pandemin lades allt på is tyvärr, men behoven kvarstår, säger Iréne Benthe, som nu ser fram emot vad vårens insamlingskampanj kan komma att ge.

I maj väntas en präst från den estniska församling komma på besök. Tanken är då att han ska ta med sig det som samlats ihop.

– Då får vi hoppas att många passat på att rensa sina förråd och skänkt till oss, säger Iréne Benthe.

Allt är välkommet, bara det är helt och rent. Sakerna går bra att lämna till Iréne Benthe i Markuskyrkan.

Text: Ingela Hoatson