Foto: Anette Edås Fjäll

Lägergården Lejdet återuppstår!

I december 2022 brann lägergården ner till grunden, Nu har Kyrkofullmäktige beslutat om återuppbyggndad.

Onsdagen den 14 december 2022 brann huvudbyggnaden på populära lägergården Lejdet ned till grunden. Lejdet byggdes för cirka 30 år sedan och ligger utanför Rånäs i Norrtälje. Sedan 2018 har lägergården drivits av Roslagens västra pastorat. Branden var väldigt sorglig då Lejdet har betytt väldigt mycket för många människor i alla åldrar, under en lång tid.

I går den 19 juni 2024 fattade Kyrkofullmäktige i pastoratet beslut om att bygga upp och modernisera gården. Byggnationen är planerad att starta i augusti och väntas bli klar om cirka ett år.

- Vi vet att det är många som saknar Lejdet, däribland jag, och därför är det väldigt glädjande att kunna ge detta besked, säger Henning Larsson, kyrkofullmäktiges ordförande.

Lejdet har varit och kommer att vara en viktig del i utvecklingen av pastoratets framtida verksamhet. En modern kurs- och lägergård med 34 nya sängplatser och ännu fler sovplatser kommer återigen att kunna erbjuda verksamhet av olika slag och fantastiska upplevelser i en unik miljö. Liksom tidigare kommer privatpersoner, föreningar, skolklasser med flera kunna hyra lägergården, men nu även under vår- och vintertid då den blir varmbonad.

- Nu ska vi tillsammans se till att fylla gården med liv igen och vi ser fram emot att förhoppningsvis få inviga den nya huvudbyggnaden under nästa år, säger Henning Larsson.