Börstils kyrka
Börstils läktarorgel är byggd av Olof Schwan år 1783. Olof Schwan var den siste orgelbyggaren i den s k ”Stockholmskolan” som började med Hans Heinrich Cahman ca 1680 och fortsatte med sonen Johan Niclas Cahman , Olof Hedlund, och Gren och Stråhle. Olof Schwan var elev hos Gren och Stråhle när dessa två båda avled år 1765. Han avlade orgelbyggarexamen 1771 och etablerade sig i Stockholm där han fortsatte traditionen från sina läromästare att bygga orglar av mycket hög kvalitet. När orgeln i Börstil byggdes var Olof Schwan Stockholms och förmodligen också Sveriges främste orgelbyggare. Han hade redan byggt stora två-manualiga instrument till S:t Olai kyrka i Norrköping, Maria Magdalena kyrka, Adolf Fredriks kyrka och Tyska kyrkan i Stockholm.
Vid projekteringen av den nya orgeln i Börstils kyrka hade församlingen att välja mellan både en- och tvåmanualiga alternativ. De bestämde sig så småningom för en orgel med en manual och bihangspedal. Naturligtvis skulle ett tvåmanualigt alternativ ha varit mer flexibelt för bl a repertoarspel. Den enmanualiga orgeln som byggdes är dock ett suveränt gudstjänstinstrument vilken har en fyllig klang som med lätthet kan leda en fullsatt kyrka med sina 12 stämmor.
Orgeln tjänstgjorde i oförändrad form ända fram till 1933 när den kom att byggas om av John Vesterlund från Leufsta Bruk. Han utökade dispositionen med en 4-stämmig andra manual och en självständig pedal med Subbas 16’ samt gjorde orgeln pneumatisk med ett fristående spelbord på norra sidan av kyrkan. Dessvärre visade sig detta arbete inte hålla godtagbar kvalité, orgeln krävde därför regelbundet underhåll under de följande decennierna. Redan på 1960-talet bestämde sig församlingen för att åtgärda den gamla orgeln. Det tog emellertid femton år och en stark insats från Riksantikvarieämbetet innan församlingen beslutade sig för att restaurera Schwanorgeln till ursprungligt skick och komplettera församlingens musikaliska behov med en tvåmanualig kororgel.
Båda arbetena kom att utföras av firman Magnusson från Göteborg under åren 1978-79. Många av de tidigare avlägsnade delarna från Schwanorgeln hittades på kyrkvinden och kunde återmonteras i renoverat skick, inklusive ett flertal av piporna. Pneumatiken togs bort, spelbordet och mekaniken återställdes till dess ursprungliga kondition och de saknade stämmorna rekonstruerades. Intonatören Herwin Troje ägnade mycket tid åt att fastställa det ursprungliga lufttrycket och återge orgeln sin forna gläns. Särskilt anmärkningsvärt är de robusta tungstämmorna i 16’, 8’, och 4’- läge som är ytterst ovanliga och ståtliga för en enmanualig orgel. Det bör också nämnas att tonhöjden återigen är ”korton,” d v s A – 460 Hz. Orgeln är stämd efter en historisk svensk modell av H T Scheffler från 1748 som är den enda i Sverige kända och dokumenterade tempereringen från denna tid som praktiserades av orgelbyggarna.
Disposition, Schwanorgel
Manual
Borduna 16’
Principal 8’
Gedact 8’
Octava 4’
Rörfleut 4’
Qvinta 3’
Octava 2’
Decima 1 3/5’
Mixtur IV
Trompete 16’
Trompete 8’ B/D
Trompete 4’ B
Pedal
Bihängd
Kororgeln i Börstil byggdes av firman Magnusson 1979 som ett modernt komplement till läktarorgeln. Men sina 21 stämmor delade på två manualer och pedal kan kororgeln hantera ett brett sortiment av orgelrepertoaren. Den är ritad av orgelkonsulten Carl-Gustaf Lewenhaupt vars föresats var att orgeln på ett diskret sätt skulle smälta in i kyrkans miljö.
Disposition, Magnusson kororgeln
HV 1
Fugara 8’
Rörflöjt 8’
Principal 4’
Täckflöjt 4’
Kvint 2 2/3’
Waldflöjt 2’
Ters 1 3/5’
Mixtur III
Tremulant
SV II
Spetsgamba 8’
Gedackt 8’
Koppelflöjt 4’
Principal 2’
Nasat 1 1/3’
Cimbel II
Krumhorn 8’
Tremulant
Pedal
Subbas 16’
Principal 8’
Borduna 8’
Pommer 4’
Rauschkvint III
Fagott 16’
I/P, II/P, II/I, I 4’/P, II 4’/P