Lyssna

Andakt på långfredagen

Kyrkoherde Sussie Kårlin predikar om långfredagens omvälvande händelser.

Andakt på långfredagen 2020 Ryssby- Åby pastorat
Andakten är baserad på dagens evangelietext: Matt 27:32-56

Jag hör till den gruppen som älskar brittiska kriminalserier. Att få titta på ”ett fall för Vera”, ”Morden i Midsomer”, ”Kommissarie Morse”, ”Shetland” eller ”Sherlock Holmes” är en ren njutning för mig. Jag älskar att följa hur polisernas intelligenta hjärnor upptäcker saker som leder dem till en lösning i brottsutredningar. Jag har slagits av det ofta handlar om två faktorer, när det gäller huruvida mina TV- hjältar ska kunna lösa fallen eller ej: detaljer och individer.

Detaljer, som t ex vilken LP- skiva som låg på grammofonen vid ett visst tillfälle eller vilken sorts lera som gymnastikskon hade trampat i, blir jätteviktiga. Och individer, som t ex vilka personer som kan bekräfta varandras alibi, vilka som var närvarande när och deras bakgrund och motiv är också centralt. Detaljer och individer.

I dag är det långfredagen. Vi befinner oss i den mörkaste av påskens dagar, mitt i centrum av den kristna tron. I dagens text, som är hämtad från Matteus läser vi om att Jesus bär ut sitt kors till Golgata, han kläs av sina kläder, hånas och skymfas, blir slagen och korsfästs, ger upp andan och dör.

När Matteus berättar den här episoden är den fylld med detaljer och individer. Matteus berättar om Symeon från Kyrene som får hjälpa Jesus att bära korset, om rövare som korsfästs bredvid honom, om översteprästerna som var gjorde narr av honom, om Maria och Maria vid korset och om en romersk officer som vaktade avrättningsplatsen. Massor av individer. Och Matteus skriver om detaljer; vin som var blandat med galla, texten på skylten ovanför hans huvud, exakta tidsangivelser som sjätte och nionde timmen och en svamp med surt vin. Fullt av detaljer.

Det är som om Mattues vill ge bevis till omvärlden – då som nu - att detta faktiskt har hänt. Jesus har verkligen dött, och på detta makabra sätt. Det finns gott om bevis för det. Det är verkligen så att Jesus, Guds son, har gått smärtans väg, tillåtit sig att bli bespottad, slagen och avrättad.

Matteus är väl medveten om att detta religiöst sett är helt absurt, detta att Guds son dör. I ingen annan religion finns något liknande! Där är gudar högt uppsatta, ouppnåeliga, diffusa eller maktfullkomliga. Guds söner är beskyddade eller upphöjda. Men Matteus fastställer att Gud har blivit människa och låtit sin egen son dö!

I den engelsktalande världen kallas långfredagen för Good Friday. Lång fredagen är alltså en ”bra dag”, ”en härlig dag. Ja, långfredagen är en fantastisk dag eftersom Jesus död inte var en slump eller olyckshändelse utan ett välplanerat drag i Guds strategi.

Jesus har verkligen dött, och han gjorde det för vår skull. För att vi genom hans död ska bli räddade till evigt liv, förlåtelse och gemenskap med Gud. När Jesus ger upp andan finns det en individ, officeren, som annars inte verkar ha någon religiös bakgrund, som utbrister ”den mannen måste vara Guds son!” Och det finns detaljer som säger att Jesus död inte bara var en vanlig död:

T ex Förhänget, som skiljde det heliga från det allra heligaste i det stora templet– det som begränsade för vanligt folk att komma i gemenskap med en helg Gud – det brast, sprack, försvann! Jorden skakade likt en jordbävning och -fattar ni detta- ; många gravar öppnade sig och ett gäng avlidna uppstod och gick in i staden! Jo, det kan man kalla bevis – detaljer och individer som kan bekräfta att den här döden var speciell!

Matteus beskriver detta moment som unikt. Men det mest unika med Jesu död är att det är vår död. Jesus tar våra synder på sig när han dör. Han som själv är syndfri, blir ett med en smutsig värld och tar vårt straff, vår död på sig. När Jesus dör är det hela mänsklighetens död! Det är stort.

Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare, skriver Paulus i Romarbrevet När Jesus sedan uppstår är det även vår uppståndelse som blir tillgänglig för oss. Men det är en annan historia – också den fylld av detaljer och individer – för att säkerställa trovärdigheten – men den tar vi på söndag.

Tack Jesus, att du genom din död på korset rivit ner gränsen mellan Gud och människor så att vägen är öppen direkt för oss till Gud. Hjälp oss att se att långfredagen kan få bli en good Friday av hopp och trygghet. Tack att du är med oss alla denna dag. Amen.

Sussie Kårlin, kyrkoherde i Ryssby-Åby pastorat