Predikan tredje söndagen i påsktiden
Vem är du Jesus? Det är den underliggande frågan som irriterar, provocerar och stör folket den här vinterdagen i Jerusalems tempel. Det är en läskig stämning. Frågeställarna vill höra ett svar som ger dem mandat att plocka upp stenar och börja en avrättning av Jesus. Säger du fel, så kastar vi stenar på dig! Stenarna ligger på marken och väntar på att bli kastade.
Är du Messias, Guds son? Är du den som vi väntat på ska komma och hjälpa? Frågan hade kunnat vara nyfiken och undrande, men det är den inte. De vill att han ska svara ”Ja” – så att de får kasta stenarna och anklaga honom för hädelse och lögn. För han kan ju inte vara Guds son! Guds son kan inte se ut så! Guds son kan inte vara född i Betlehem och uppvuxen i den lilla byn Nasaret! Och Messias skulle inte umgås med syndigt folk! Det är omöjligt. Det är som om en värlsdsledare skulle vara född i Blomstermåla och uppvuxen i Gäddede och hänga med sina bästa vänner i EU- migranternas husvagnsläger. Sån kan väl inte Messias vara? Eller?
Jesus svarar på deras fråga genom att repetera för dem att han faktiskt flera gånger redan svarar på frågan – både i ord och handling. Han har berättat vem han är, vad han gör och vilket uppdrag han har. När han berättar om vem han är så använder han bilden av att han är den gode herden.
Herdebilden var en vardagsbild för folket på Jesu tid. Herdar fanns överallt på hedarna. Alla kände någon som jobbade som herde. Alla kände till herdeuppdraget. Det var inget glamoröst, välbetalt jobb direkt. Ett slitet jobb som krävde arbete dygnet runt, arbete i extrem värme och bitter kyla. Ibland galet uttråkande och ensamt. Ibland fysiskt tungt och slitigt. Jag är den gode herden, säger Jesus om sig själv.
När Jesus ska förklara för oss vem han är – och det gällde både på Jesus tid och idag – så är bilden av en herde betydelsefull. Jesus kommer inte till oss som en maktgalen president som bestämmer, ger direktiv och hotar. Inte som en partiledare som vill fiska röster och säger det som ger bästa valsiffrorna. Jesus vill inte tjäna pengar på oss, inte utsätta oss för pranks eller pinsamheter eller utnyttja oss.
Jesus kommer som en herde. Herden vill sina får väl. Herden vill föra oss fram genom livet varsamt – och hjälpa oss att hitta nya gröna ängar och vatten bäckar. Herden bär oss när vi stukat foten och herden letar upp oss om vi yrat bort oss i nått buskage. Jesus är herden som går före och finns i framtiden – oavsett hur den ser ut. Jesus är herden som ibland rundar flocken och backar upp bakifrån så att ingen kommer på efterkälken. Jesus är herden ofta också bara går mitt ibland oss, och lever mitt i vår vardag av frukostdisk, bilresor, TV- soffa, städ och vila.
Jesus är en herde som om kvällen, när vi är oroliga och fryser, ligger bredvid oss vid lägerelden, och en herde som känner var och en av oss – vid namn. Han kallar på oss med våra personliga namn och vet vad vi var och en behöver. Han är den herde, som om det krävs, ger sitt liv för sina får - om vargen, elden eller korset kräver det. En herde som inte bara vaktar fåren åt någon annan utan som själv äger fåren. Det är storbonden själv som ligger ute på ängen om natten och bryr sig om oss. Jag och Fadern är ett, säger Jesus.
De orden får folket att ta upp sina stenar. Det är för provocerande. Inte kan väl Gud bli så mänsklig?
Jo, Gud blev så mänsklig. Den kristna tron talar om en Gud som blir människa i Jesus och som därför vet hur det är att vara människa. En herde som lever nära sina får – både när livet är härligt och fyllt av skratt, och när det är tungt, fyllt av oro, smärta och mörker.
En herde som själv smutsar ner sig för oss, som själv dör för oss, men som gör det för ett syfte; för att vi får ledas in i Guds gemenskap, Guds fårahjord.
Vem är du Jesus? Frågan är aktuell även idag.
Jesus svarar med samma ord idag: jag är den gode herden. Jag finns här och leder dig, tröstar dig och känner dig så väl. Jag bär dig när du har svårt att andas. Jag röjer vägen framför dig när du har svårt att gå på den. Jag ligger nära dig när du känner dig ensam och isolerad. Jag är din gode herde. Jag vill dig väl och jag känner dig så väl, och du får, om du vill, också lära känna mig.