Närbild på en hög med utländska mynt.
Lyssna

Goda förvaltare

Lina Grimhammar predikar på nionde söndagen efter trefaldighet

Dagens evangelietext har diskuterats mycket. Vad betyder den egentligen? Helt enkel är den ju verkligen inte! Det finns många frågetecken, och alla lär vi inte räta ut idag, men kanske några stycken… Jag tror att vi behöver vända saker lite uppochner om vi ska förstå den.

Vi har ju lite lärt oss att om någon kallas för ”herre” i en liknelse, då är det Gud. Men jag tror inte att det är det den här gången! Jag tror att den ”rike mannen” eller ”herren” helt enkelt är en rik man. En av jordens mäktiga män, som har fått makt för att han har pengar. Ett sätt för rika att bli ännu rikare var (redan på Jesu tid) att låna ut pengar, eller kanske säd eller olja, till dem som var fattiga. Visserligen var det förbjudet att ta ut ränta, men de hade kommit på ett jättebra sätt att ta sig förbi det problemet. Om någon lånade t.ex. 50 krus olja, så skrev man kanske 100 krus skuldebrevet. Då fanns det ingen ränta som gick att se, trots att skulden kunde bli så mycket som dubbelt så stor som lånet.

Så vad är det egentligen den ohederlige förvaltaren gör? Jo, han tar bort den ränta som inte får finnas, och samtidigt skaffar han sig vänner.

Ok, det förklarar lite, men resten av texten är fortfarande krånglig. Först ska man använda den ohederliga mammon till att skaffa sig vänner. Men sen står det att ”om ni inte har varit trogna i fråga om den ohederliga mammon, vem vill då anförtro er det som har verkligt värde”. Lite rörigt – men vad gäller vem här? Jag tänker att den ohederlige förvaltaren är den som använder den ohederliga mammon till att skaffa sig vänner, när han tar bort den oskäligt höga räntan.

Men det andra gäller nog inte honom. Det gäller den rike mannen. Det är den rike mannen som inte har varit trogen i fråga om den ohederliga mammon. Om han lurar pengar av folk, vem vill då anförtro honom något som är viktigt på riktigt? Vem vågar lita på honom när det verkligen gäller? Så länge pengarna är det som är viktigast för honom, så kommer han aldrig att släppa in Gud i sitt hjärta.

Men vad betyder den här texten för oss då? Jag tänker att den handlar om hur vi ser på livet nu och livet efter detta. Om vi tänker nu att det viktigaste är att tjäna så mycket pengar som möjligt, oavsett vem vi trampar på längs vägen, då har vi gått vilse! Hellre då att dela med sig till dem som inte har det så bra som vi! Om vi ska leva som goda förvaltare så ska vi arbeta för en rättvis värld. En värld där människor inte är värda olika mycket p.g.a. ekonomi, hudfärg, kön eller vad det nu må vara.

För den dagen vi lämnar den här världen, så spelar det ingen roll hur mycket pengar vi har på banken. Den som har flest prylar när han dör vinner faktiskt ingenting! För vi kan inte ta med oss något till andra sidan.

Och hur vill vi helst bli ihågkomna? Som dem som hade mycket pengar, eller som dem som alltid ställde upp för sina vänner?

Om vi tänker efter – hur många människor är viktiga för oss för att de är rika?

Hur många är viktiga för att vi tycker om dem och för att vi bryr oss om dem och de bryr sig om oss? 

Kanske är det dags att tänka igenom våra liv en stund, att fundera på vad som verkligen är viktigt

Vad vill vi behålla?

Vad kan rensas ut?

Har vi släppt in Gud i våra hjärtan, eller börjar det bli dags att göra det nu?

Lina Grimhammar är komminister i Ryssby-Åby pastorat