Ideell medarbetare

Har du en timme över ibland eller vill du vara mer aktiv i ditt engagemang i Svenska kyrkan. Du behövs som ideell medarbetare i Svenska kyrkan. Undersökningar visar att du är inte ensam ungefär 10% av alla som är medlemmar vill också göra ideella insatser.

Ett ideellt uppdrag är ett sätt att engagera sig för andra och samtidigt göra något meningsfullt. Ideellt engagemang det är så vi är kyrka tillsammans.

Ideella uppdrag

Det finns färdiga uppgifter att gå in, antingen vid enstaka tillfällen eller mer regelbundet. Kanske har du egna förslag på vad du kan bidra med? Några ideella medarbetare är med och håller i en aktivitet, andra ansvara för kaffekokning i samband med gudstjänsten på söndagar. Det går att vara en extra vuxen för barn och unga i församlingen, vattna församlingshemmets blommor, någon är ideell i en verksamhet som hen deltar i själv, ordna körfika eller sorterar körnoter.

Det finns personer som leder grupper och det finns andra som är ideell på schema till exempel för att koka soppa. Några är engagerade varje vecka andra vid enstaka tillfällen som allhellgona eller i disken efter jul i gemenskap på julafton. Någon är guide i pastoratets kyrkor med stor kunskap en annan går promenader med den som behöver en vän ibland.

Det går alldeles utmärkt att själv komma med förslag på vad du skulle vilja göra eller vad du kan göra. Alla är ideella medarbetare i pastoratet även om det kan vara så att du bara väljer att göra en insats i någon av pastoratets församlingar.

Kontakta oss

Ta gärna kontakt så får vi samtal om vad du vill och kan. Du som är ideell i Sala-Norrby-Möklinta pastorat har rätt till grundutbildning i att vara ideell medarbetare och utbildning i uppgiften, alla ideella är försäkrade av Svenska Kyrkan.

För att bli ideell medarbetare kontaktar du en anställd så hjälper den personen dig vidare. Det finns också ett vykort där du kan fylla i dina kontaktuppgifter och lägga direkt i brevlådan vid Mikaelsgården eller posta till, Borgmästare Lundbergs plan 1, 733 30 Sala. Det går också bra att mejla till sala.pastorat@svenskakyrkan.se

Det finns ett längre dokument för hur vi arbetar med ideella medarbetare det finner du här också i det som heter församlingsinstruktion står det om ideella medarbetare den hittar du här. Vill du prata med någon direkt går det bra att kontakta Kristoffer Dahlqvist, präst eller Eva Axelsson, diakon.