Nyhet / Publicerad 12 augusti 2024 / Ändrad 16 augusti 2024

"Rolf Berghs Studiokyrka: funktion, födelse, framtid"

En föreläsning med Petter Seander

"I KTH:s årsbok 1942-43 finns dom uppradade, fjärdeklassarna Peter Celsing, Carl Nyrén och Rolf Bergh. De två förstnämnda med blicken riktad framåt, självsäkert och världsvant. Bergh med blicken åt sidan, i fjärran, funderandes. De två förstnämnda omskrivna i en ändlös strid publikationer, forskningsarbeten och dokumentärfilmer. Rolf Bergh (1919-2005), under senare år, mer eller mindre reducerad till ett huvudsakligt verk: (den förvisso magnifika) betongkyrkan St. Botvid i Oxelösund.

Bergh är dock när man summerar den i särklass mest produktiva kyrkoarkitekten i Sverige under andra hälften av 1900-talet - med uppåt 50 nybyggen och en obruten praktik inom området i nästan 45 år.

Perioden Rolf Bergh verkade i var den mest intensiva för kyrkobyggande i landet sedan medeltiden. Sverige expanderade, ekonomin gick på högvarv, urbaniseringen tilltog. Kyrkan var en del av samtalet. Och med ett bostadsbyggande som, kulminerat i Miljonprogramsåren, blev alltmer standardiserat var kyrkobyggandet en fristad, en fantasins plats för stjärnarkitekterna som flockades kring de för stunden aktuella tävlingarna om uppdrag. Arkitekturarvet vi finner i de svenska kyrkobyggnaderna från efterkrigstiden är sålunda rikt, varierat och uppfinningsrikt. Bergh är en betydande del av detta arv, både som ritande arkitekt och som teoretiker i frågan kring vad som är ett bra rum, en bra mötesplats för människor.

Mellan 1971 och 1974 arbetar Bergh med byggandet av ny kyrka i Salem centrum, av en mobil modell som han själv kallade för ”Studiokyrka”. Under den här föreläsningen kommer vi - utöver en resumé av Berghs karriär och idéer - att gräva ner oss i processen kring den 50-årsjubilerande kyrkans uppkomst."

OM FÖRELÄSAREN:

Petter Seander (f 1982) är konstvetare med fil kand-examen, inriktning arkitekturhistoria, från Uppsala Universitet. Under de senaste åren har han fördjupat sig i Rolf Berghs verk i ett flertal studier som i förlängningen skall utmynna i den första monografin om arkitekten. Han driver även forskningsdagboken @rolfbergskyrkor på Instagram där intresserade kan följa med i processen.