Lyssna

W.A. Mozarts Requiem

Lisa Carlioth, sopran, Maria Sanner, alt, Michael Axelsson tenor Erik Rosenius, bas, Saltsjöbadens Kammarkör, Stockholm Concert Orchestra, Katja Själander dirigent. Entré 200 kr (under 18 år fri entré), Biljetter: Saltsjöbadens bokhandel samt 1 timme innan vid entré. Lördag 2 november kl 18.00, Uppenbarelsekyrkan.

”Requiem  - ett ofullbordat verk av Wolfgang Amadeus Mozart”

Mozart Requiem skrevs på beställning av Herr Franz, Count von Walsegg. Hans unga hustru, endast 21 år gammal hade dött den 14 februari 1791. Han ville hedra hennes minne med två saker: en skulptur som beställdes av Johann Martin Fischer (1740-1820) och ett Requiem som beställdes av W A Mozart (1756-1791). Count von Walsegg lät skicka en förklädd man till Mozart hem för att göra beställningen anonymt.

Detta skedde antagligen i juli 1791. Mannen frågade Wolfgang hur lång tid det skulle ta och fick till svar ungefär 4 veckor. Arvodet gjordes upp till 100 dukater. Fyra månader senare, kl 00.55 den 5 december 1791 dog W A Mozart endast 35 år gammal och efterlämnade hustru och två små söner. Fem dagar efter hans död, 10 december 1791 uruppfördes de två första satserna av Requiet under en minnesgudstjänst i S:t Mikaels kyrka i Wien. Mozart blev aldrig klar med sitt Requiem utan många satser var bara skissartade men slutfördes av fyra av hans elever: Franz Jakob Freystädtler, Franz Xaver Süssmayr, Joseph Eybler och Abbé Stadler. Detta gör att det idag existerar flera olika manuskript av verket.

Requiet uruppfördes i sin helhet 14 december 1793 med beställaren Herr Count von Walsegg som dirigent och påhittad kompositör. Året därpå 14 februari 1794 uppförde han det för andra gången. Han sa alltid till sina vänner att han var kompositören – så gjorde han med all musik han beställde och dirigerade själv.

Meningen var att uppföra verket på årsdagen av hans hustrus död den 14 februari varje år men efter dessatvå tillfällen framförde han aldrig stycket mera.

Verket är en syntes av den katolska kyrkans ordinarium för dödsmässan och Mozarts unika trollbindande kompositionsförmåga. Hans rekviem är kanske ett av världens mest älskade körverk och spänner från djupaste desperation till ljus trosvisshet och tröst. Mozarts förmåga att gripa lyssnaren, genom intensiteten i den personliga upplevelsen, når här sin absoluta höjdpunkt.