En körledare gör stora gester med händerna för att få kören att värma upp.
Foto: Harald Nilsson

Metodtips och inspiration för sångstunder i skolan

Du som medverkar i Sång igång har antingen stor erfarenhet av att arbeta med barn och sång, eller så kan du vara osäker på hur du ska komma igång. Oavsett din tidigare erfarenhet hittar du här några korta föreläsningar och konkreta övningar som vi hoppas ger tips och inspiration.

Innehållet riktar sig både till dig som är kyrkomusiker och dig som är lärare, som ett stöd på vägen – ett gemensamt kunskapsavstamp!

I materialet får du möta körledaren Birgitta och några sångvana barn som visar och berättar hur de brukar starta upp sina sångstunder med både kroppen och rösten. Du möter också musikläraren och sångpedagogen Tore som delar med sig av sina tips på hur han lär ut nya sånger och får alla att känna sig sedda. Tores barnkör bjuder på fler tips och sångglädje.

Följ instruktionerna i materialet. Vill du navigera fritt, till exempel om du vill gå tillbaka och titta på något igen, använd pilarna i övre och nedre kant eller hamburgermenyn i vänster hörn. Materialet tar cirka 30-45 minuter att gå igenom.

Hoppas du blir inspirerad!

Till metodtips och inspiration för sångstunder i skolan