Hjortberg 300 år

Kanske känner du igen Hjortbergstavlan från din gamla historiebok från skoltiden? Men visste du att den hänger i Släps kyrka? I höst är det 300 år sedan tavlans huvudperson föddes och detta uppmärksammar vi under vecka 42 i Släps kyrka.

Det är en imponerande stor tavla som hänger längs orgelläktarens vägg i Släps kyrka. Ett familjeporträtt från 1700-talets mitt föreställande prosten Gustaf Fredrik Hjortberg och hans hustru Anna Helena och deras femton barn. Några av barnen står bortvända eller halvt dolda, vilket var tidens sätt att avbilda döda familjemedlemmar på. Målningens detaljrikedom väcker betraktarens nyfikenhet och öppnar en dörr till 1700-talets svenska upplysningstid.

Hjortbergstavlan är faktiskt lite av en kändis. Tavlan har visats på museum i Sverige, Frankrike och Tyskland och återges i flera historie- och prosaböcker av bl.a. Henning Mankell och Herman Lindqvist. Även tv-serien ”De halvt dolda” av Jonas Gardell visar tavlan, samt den helt nya och redan prisbelönta kortdokumentären ”Om sorg”.

Tavlans huvudperson Gustaf Fredrik Hjortberg föddes den 14 oktober 1724 på Åby gård i Mölndal och kom att bli en framstående person i vår bygd som präst, vetenskapsman, ostindiefarare, läkare och linnéan. Han var också inblandad i Sveriges första strejk, den i Vallda. Hjortberg avled hastigt efter ett förmodat slaganfall den 5 april 1776, endast 51 år gammal. Hans efterlevande familj levde i fattigdom på stomgården i Släp.

Under vecka 42 är du välkommen till Släps kyrka för att höra berättelsen om en lokal kändis och tiden då han levde.

Utställning om prosten Hjortberg
Släps kyrka vecka 42

Vi funderar kring upplysningstiden och dess anda. Vi berättar om lokala händelser med stor betydelse för folk i bygden. Och vi skryter lite om vår kända tavla.
Boka gärna in större grupper hos annika.munther@svenskakyrkan.se

Tisdag 15/10 - kl. 10-20
Onsdag 16/10 - kl. 10-18
Torsdag 17/10 - kl. 10-20
Fredag 18/10 - kl. 10-18
Lördag 19/10 - kl. 10-13

Mozart & Haydn - Lunchmusik i Släp

Tisdag 15 oktober kl. 12.00 med Marie Hedvall -violin och Björn Johansson -flygel.

I Hjortbergs fotspår - Föreläsning med Inger Alebo

Tisdag 15 oktober kl. 18.00 i Släps kyrka. Museipedagogen Inger Alebo har i flera år haft ett brinnande intresse för Gustav Fredrik Hjortberg. Hennes historiska jakt håller just nu på att bli film och Inger kommer till vår jubileumsvecka med ett djupdykande föredrag om det allra senaste kring denna mångsidiga person.

1700-talsträdgården - Föreläsning med Malou Augustin

Torsdag 17 oktober kl. 18.00 i Släps kyrka. Trädgårdsmästare Malou Augustin berättar om trädgården på det gamla säteriet Stjärneberg i Särö. Här har hon skapat en historisk gårdsmiljö och en exotisk innergård med ovanliga växter. Vi får också höra om tidens trädgårdstrender och Hjortbergs terrasser, fruktträd och karpdammar på Gustafsberg i Vallda. Dessutom bodde en av Hjortbergs döttrar på Stjärneberg i början på 1800-talet.