Under denna aktivitet bjuder vi in elever från årskurs 2 till vår kyrka i Vallda.
Vi börjar med att eleverna delas in två och två, där de får möjlighet att upptäcka kyrkan genom att leta efter ord som tillsammans bildar en hemlig mening. Genom att eleverna får en chans att uppleva och utforska kyrkan på egen hand bidrar det till att öka elevernas ”medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet.” (LGr22, s.5–6) Eleverna får cirka 30 minuter på sig till denna aktivitet. Vi går sedan igenom det rätta svaret och pratar med barnen om vad meningen betyder: Allt vad du vill att andra människor ska göra för dig, det ska du också göra för dem.
Vi samlar sedan barnen framme i kyrkan för en kort fruktstund där vi pratar lite om kyrkorummet och vad de olika föremålen är för något till exempel dopfunten, predikstolen osv., eleverna får även chansen att ställa olika frågor som de har funderat på angående kyrkorummet och kristendomen. I LGR22 står det att religionskunskapen ska behandla: ”Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendom, islam och judendom” (LGR 22, s.190)
Det sista vi gör är att dela in eleverna i två olika grupper. Den ena får gå upp på läktaren och lära sig mer om vår orgel samt höra hur den låter. De får även chansen att gå in i orgeln och titta på alla olika pipor som finns där inne. Den andra gruppen följer med ut i vapenhuset där vi pratar lite mer om kyrkans historia om till exempel Hjortberg (den kloka prästen i Vallda). Sedan får eleverna följa med upp i kyrktornet för att titta på kyrkans tre klockor. Grupperna byter sedan plats med varandra.
Som avslutning får eleverna samlas utanför kyrkan för att lyssna på när klockorna ringer och därmed höra hur de olika klockorna låter.
För mer info och intresseanmälan klicka här och scrolla ner