Musik är en stor del av vardagen för många människor, och kanske speciellt unga, och är ett sätt att uttrycka sina tankar och känslor liksom att ta del av andras tankar och känslor. Musik sätter stämning, och fungerar i många fall som ett ”soundtrack” i ungas liv.
I LGR 22 står det att eleverna ska få med sig komposition med utgångspunkt i inspirationskällor, till exempel bild, rörelse och musik (s.149).
I vårt Musikpass kommer musikpedagog Kim Kehlmeier till klassen, och på en dubbellektion (80 min utan rast) pratar han lite om var vår västerländska populärmusikkultur har sitt ursprung samt får klassen att sjunga, rytmisera och skapa sin egen ”klassens låt”.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i eget musicerande och i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. (LGR22, s. 14)
Detta ingår i musikpasset
-Kort genomgång av populärmusikens bakgrund i västvärlden (från slaveriet i bl.a. Amerika, olika genres förgreningar och hur de hänger samman)
-Varför musik är så viktig för oss alla (som sätt att ta till sig och uttrycka sina tankar och känslor)
-Vi testar på att sjunga en Blues och att Rappa – samt provar hur kan man skapa egna rytmer utan instrument
-Vi skapar klassens egen låt tillsammans. Denna spelas in, och klassen får sedan via mail sin låt med inmixade instrument, samt not- och textblad på sången.
-Om läraren tillåter får varje elev en näsflöjt; ett litet instrument man kan ha med sig i fickan för att på så sätt alltid ha lätt tillgång till ett musikinstrument och därigenom uppmuntra till eget kreativt skapande
För mer info och intresseanmälan klicka här och scrolla ner