Barnkonventionen
- Vad är det för något?
- Varför finns den?
- MÅSTE man följa den?
En föreställning för barn mellan 4-9 år (förskolan- åk3)
Vi erbjuder tre föreställningstider, samtliga i Vallda kyrka
29 april kl 8.30, 9.30 eller 10.45
Då antalet platser är begränsade praktiserar vi först till kvarn och vi kan vid behov ordna med busstransport. Anmälan görs i formuläret längre ner på sidan, senast 14 mars.
Sedan 2020 är Barnkonventionen lag i Sverige. Ni är inbjudna till att ta del av musikalen Nu är barnens tid som bygger på just Barnkonventionen. Musikalen framförs av våra barnkörer och fritidshem och behandlar artiklarna:
· 1 – Som barn räknas varje människa under 18 år.
· 6 – Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling.
· 7 – Alla barn har rätt till ett eget namn
· 12 - Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad.
· 13 - Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter.
· 19 - Barn ska skyddas mot alla former av fysiskt eller psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig behandling, misshandel eller utnyttjande, inklusive sexuella övergrepp.
Musikalen kopplar till värdegrunden i läroplanen som menar att skolans undervisning ska bygga på mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Eleverna ska också få med sig kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället. Musikalen är icke-konfessionell.
I det centrala innehållet för ämnet samhällskunskap i åk 1-3 står det att eleverna ska få undervisning i ”Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter i enlighet med FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).” LGR22
Under ämnets syfte för ämnet svenska i åk 1-3 står det också att eleverna ”i mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska [eleverna] ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.” Även ”att utveckla förmåga att bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra.”