Böneflätor och färgernas betydelse

Vad är böneflätor? Vad betyder böneflätornas färger?

Kyrkoherde Forshaga Susanne Brännhammar berättar.

Vad är böneflätor?

- För tio år sedan kom jag att tänka på att det vore fint om vi i vår kristna tradition kunde be och göra böneflätor.

Man kunde göra en fläta för alla och allt man ber för.

Ta tre trådar/remsor och så börjar man be i Faderns, Sonens och Den helige andes namn.

Så ber och flätar man tills bönen och flätan är klar. Då gör man en knut och säger Amen.

På så sätt minns man alla man bett för och flätorna bli en påminnelse om människors böner och böne-ämnen.

Vad betyder färgerna?

Det finns inga måsten, man kan välja att ge olika förger olika innebörd, men man kan också välja utifrån vad man själv tycker om, det viktigaste är ju att man BER och att man börjar varje fläta i Faderns, sonen och den helige andes namn.
Själv väljer jag att utgå från kyrkoårets färger med några egna tillägg, men som sagt, INGA måsten. Låt färgerna inspirera till bön och använd de färger och material du tycker om.

Röd: Kärlek, helig ande, förälskelse, martyr, blod

Gul: Gud, solen, värme

Orange: Kraft, energi, livskraft, eld, ge inte upp, kämpa

Grön: Skapelse, naturen, växa, livskraft, vår, skog