Foto: Marcus Gustafsson

Sävar-Holmöns församling

Sävar, Botsmark, Bullmark, Täfteå och Holmön - i din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap.

På gång

Kalendern - allt som händer i Svenska kyrkan på ett ställe

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Sävar-Holmöns församling och i hela Svenska kyrkan runt om i landet.

Äventyrsresa för dig som går i sjuan

Till hösten kommer inbjudan till konfirmationen, men redan nu får du som går i 7:an chansen att följa med på en dag till Skellefteå Adventurepark lördag 4 maj. Dagen är helt gratis, allt du behöver göra är att anmäla dig här senast 29 april.

Veckans webbandakt

Söndag 14 april – Tredje söndagen i påsktiden

Denna söndag får vi fira andakt i Umeå stads kyrka med Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå. Vi får även lyssna till när Duo Kondens med My Eklund and Lisa Oscarsson framför Allegro from La Primavera skriven av Vivaldi.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Församlingsliv

En liten bebis blir döpt. En kvinnlig präst håller sin hand på hans huvud.

Dop

Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Dopet är en högtid som är förknippad med glädje. Den som döps blir del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och Guds stora familj.

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Man kan gifta sig på många olika sätt. Det kan vara på stranden, vid sommarstugan, i kapellet eller i kyrkan. Det kan vara en stor fest med många bjudna gäster, det kan vara en enkel och fin stund tillsammans med några få nära vänner.

Begravning

Begravningsgudstjänsten finns till för att säga farväl, för att överlämna en människa till Gud och för att säga tack. Att samlas till begravningsgudstjänst med familj, släkt, vänner och andra nära, är ett sätt att gemensamt stötta varandra och minnas den som lämnat oss.

Konfirmation

Inga frågor om tro eller livet är dumma eller konstiga och under konfan får du fråga om vad du vill. Tillsammans med andra får du chansen att fundera, skratta, gråta och få minnen för livet.

En kvinnlig diakon med grön frimärksskjorta och diakonemblem om halsen står i dörröppningen och välkomnar en besökare.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Församlingsexpeditionen

Till församlingens expedition är du välkommen med dina frågor om allt från medlemskap i Svenska kyrkan till bokning av dop, vigsel eller begravning. I huset har också de många av de som arbetar i församlingen sina kontor.

Parkmiljö med inhägnade odlingslotter där det växer grönsaker och blommor. I bakgrunden syns ett timrat redskapsföråd.

Vill du odla Klockarbacken i sommar?

Nu har vi öppnat intresseanmälan för att hyra odlingslotterna i Klockarbacken i Sävar under sommaren 2024. Ta chansen att odla egna grönsaker, örter eller blommor. Läs mer och skicka din anmälan senast 1 maj.

Flera fyllda matkassar.

Tuffa tider?

I Sävar-Holmöns församling finns möjlighet att söka rådgivning och akut hjälp från den diakonala kassan när pengarna inte längre räcker till det allra mest nödvändiga.

Sommarläger i Munkviken 2024

Gillar du sång eller äventyr? I slutet av juni och mitten av augusti kan du få åka med på roliga läger i Munkviken utanför Lövånger. För barn som bor i Sävar-Holmöns församling är en stor del av lägeravgiften subventionerad för att så många som möjligt ska ha råd att åka med.

Har du sett något som är trasigt?

FELANMÄLAN Församlingen har många lokaler och ytor att hålla reda på. Därför är det inte säker att vi alltid upptäcker om något gått sönder eller inte fungerar. Hjälp oss genom att klicka här och göra en felanmälan. Då lovar vi att vi ska rätta till felet så snart som möjligt.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad:

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Skogsutredningen: Samtal om hyggesfritt skogsbruk

Publicerad:

Den 9 april genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ännu ett rundabordssamtal, denna gång med fokus på erfarenheter av så kallat hyggesfritt skogsbruk. Här kan du ta del av samtalet.

Ärkebiskop Martin: På påskdagen tänder vi ljusen och omfamnar mysteriet

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver i DN Kultur om påskens mysterium.

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.