En kvinna häller vatten i en dopfunt från en silvrig kanna.
Foto: Albin Hillert /Ikon

Checklista för dopet

När man ska göra något utöver det vanliga är det många saker att tänka på. Den här checklistan kan vara en hjälp för er att förbereda dopet.

Det finns inte många måsten när det gäller dop och det är mycket som går att hoppa över om man vill. Varken dopklänning, fadder eller fest är ett krav för att det ska bli dop. Använd de punkter på checklistan som passar er.

Börja här

• När vill du/ni ha dopet?
  • Vilken kyrka vill du/ni vara i?
  • Kontakta församlingsens expedition för att boka tid för dopet och träff med prästen.
  • Hur vill du/ni ha dopdagen?
  • Vilka ska vara med?
  • Vill du/ni fira efter gudstjänsten och i så fall hur? Församlingen har lokaler som man kan låna för dopfika eller dopkalas.
  • Vill du/ni ha faddrar och vem ska du/ni i så fall fråga?
  •
  • Dopklänning (om man vill): låna av församlingen, av släkten, av vänner, köpa eller sy?

Inför samtalet med prästen

• Tänk gärna igenom vilka frågor du/ni har kring dopet.
  • Vilka önskemål du/ni har om psalmer och musik. Finns det någon i familjen eller bland vännerna som du/ni vill be läsa något i kyrkan?
  • Fråga om fotografering i kyrkan.
  • Vill du/ni göra en egen dopagenda tala med prästen.

På dopdagen

• Dopgudstjänsten är en speciell stund i ditt liv, njut av den och koppla bort tankarna från allt annat. Känn att själva gudstjänsten bär alla som är där och att prästen är den som leder och ansvarar för gudstjänsten.
  • Ta med ombyteskläder för barnet.
  • Vem ansvarar för familjens kamera? Tag gärna bilder efter gudstjänsten kring dopfunten.
  • Ta gärna med Frälsarkransarna ni fick vid dopsamtalet.

Boka dop

Församlingens expedition hjälper dig med att boka kyrka, präst, lån av dopklänning och gratis lokal för eventuell dopfest.

Boka här