Konfirmation info och anmälan 2023-2024

I Sigtuna församling finns det en lång tradition av att konfirmera sig. Varje år är det därför många ungdomar som väljer att konfirmera sig och får minnen för livet. På denna sida kan du läsa om våra konfirmationsgrupper och även anmäla dig digitalt. Välkommen!

Onsdagsgruppen – blir snabbt ett härligt gäng!

Onsdagsgruppen är vårt populäraste konfa-alternativ år efter år. Förra året slog gruppen nya rekord till antal anmälningar och blev därför större än beräknat. Onsdagskonfirmanden träffas varje onsdag kl. 16.00 - 18.45 (varje träff innehåller fika, gemenskap/roliga aktiviteter, bra undervisning och en veckomässa) och kanske är det just denna frekvens som gör den så rolig. Bara efter ett par veckor är vi ett sammansvetsat gäng som delar mycket skoj och glädje! Eller är det kanske våra tre härliga helgläger som konfirmanden får åka på? I år blir det ett kickoffläger i sep/okt till Linköping, ett höstterminsläger i nov till Dalarna, och ett vårterminsläger i feb till Oxelösund/Stjärnholm slott.

Konfirmationsdag: sön 26maj 2024 (Heliga Trefaldighetsdag)

Inskrivningsdag/upptakt: 24 sep, 13.00 Mariakyrkan med efterföljande föräldramöte på Munken med fika och info.

Träffas: onsdagar samt tre helgläger. Kickoffläger i Linköping/Vårdnäs 29/9 - 1/10 2023, vinterläger Rättvik 17-19 nov, samt ett vårläger. Datum ej klart.

Antal platser: 42 st

Kostnad: Gratis

Anmälan görs via denna länk: https://www.svenskakyrkan.se/konfirmation/sigtuna/sigtuna/onsdagskonfa-2023-2024

Gotlandskonfa - FULLT

Gotlandskonfa är rykande nytt sätt att konfirmera sig i vår församling. Precis som du hör på namnet kommer du som väljer detta spännande alternativ att göra en härlig sommarresa till vackra Gotland och Visby under 5 dagar i juni. Gotlandskonfirmanderna träffas kontinuerligt en gång i månaden på församlingshemmet Munken i Sigtuna. Munkenträffarna är fyllda med bra undervisning, mat/fika, gemenskapsbyggande lekar/aktiviteter samt gudstjänst. Detta alternativ passar dig som kanske inte har så mycket tid över på veckorna, men har möjlighet att lägga en söndag i månaden samt åka på sommarläger i början av sommarlovet!

Konfirmationsdag: Datum kommer snart!

Inskrivning/upptakt: 24 sep 13.00 Mariakyrkan samt efterföljande föräldrasamling på Munken med fika och info :)

Träffas: vissa söndagar samt åker på läger till Gotland

Lägerdatum: 14/6 - 19/6

Antal platser: 25 st

Kostnad: 1500: -

Gotlandskonfan är full, vill du ställa dig i kö kontakta johan.marklund@svenskakyrkan.se

Tre snabba med tidigare konfirmand Elsa Kelfve :)

1. Varför ska man gå konfan?

För att man lär sig mer om Gud och kyrkan, och för att man får träffa många nya sköna människor och bli en del av någonting större.

2. Ditt bästa konfaminne?

Själva konfirmationen! Allt var så stort och pampigt, det kändes överväldigande och häftigt att få ta emot konfirmationen. Hela den dagen var väldigt rolig med alla fina människor 😊

3. Tips till den som inte riktigt vet om man ska konfirmera sig eller inte?

Jag säger bara, gör det, ge det en chans! Jag var inte heller helt säker själv, men tänkte att det värsta som kan hända är att jag slutar om jag inte trivs, men i stället hittade jag en ny familj där och det kan även du göra. Här i kyrkan får man vara sig själv och man känner att man är del av något större och man gör också en massa roliga saker med härliga människor. Hoppas vi ses i höst! Jag är kvar som ung ledare i konfirmationsarbetet.