Pilgrim

Pilgrimsvandringar till Sankt Olof
sommaren 2024

Att vara pilgrim

En människa är ständigt på väg. Nya situationer och faser i livet möter oss hela tiden. Därför är det något djupt symboliskt i att vandra. En pilgrimsvandring är en stund med dig själv och Gud. Det är därför vi vandrar i tystnad och på ett led. Men under pauserna pratar vi och det brukar alltid vara trevligt! Självklart går det också att tillbringa hela dagen i tystnad, om så önskas. Naturupplevelsen ingår som bonus. Vandringarna är 10–12 km långa. Den som tycker det är lite för långt kan förstås avvika tidigare, eller ansluta längs vägen. Bättre en kortare pilgrimsvandring än ingen alls!

En pilgrim behöver inte så mycket, men klä dig efter väder. Och (har livet lärt
oss) ta alltid med regnkläder! Använd väl ingångna och vattentäta skor/kängor. Samt mat och rejält med dryck förstås. Allt bärs lämpligen i en liten ryggsäck. Anmäl gärna i förväg om du tänker vara med och vandra, men vill du vara spontan så går det fint att dyka upp på dagen också.
Vill du ha mer information om pilgrimsvandringarna? Kontakta Henrik Holmqvist på e-post henrik.holmqvist@svenskakyrkan.se eller via telefon 0414-41 24 82.

Behöver du kyrktaxi till startplatsen eller tillbaka från Sankt Olof? Det kostar
20 kr/enkel resa och bokas senast fredagen före. Ring eller mejla Henrik
Holmqvist. För enbart vandringarna behövs ingen föranmälan.

Söndag 16 juni
Midsommarvandring från Ravlunda kyrka till Sankt Olofs kyrka. Kiviks församling erbjuder mässa i Ravlunda kyrka kl. 11:00. Ca 12:15 vandrar vi och kl. 18 firar vi pilgrimsmässa i Sankt Olofs kyrka.

Lördag-måndag 27–29 juli
Olofsdagen firar vi med tre dagars vandring längs hav och genom skog, från Skillinge kapell via S:t Nicolai kyrka i Simrishamn till Rörums kyrka och vidare
till målet i Sankt Olof.

Lördag 27 juli
Kl. 10:00
Samling vid Skillinge kapell.

Söndag 28 juli
Kl. 11:00
Mässa i S:t Nicolai kyrka, Simrishamn.
Vandringsstart ca 12:15.

Måndag 29 juli
Kl. 09:00
Samling i Rörums kyrka.
Kl. 15:00 Olofsmässa i Sankt Olofs kyrka

Enkel övernattning/golvlogi erbjuds i Kyrkans hus i Simrishamn och i Rörums
kyrka. Medtag sovsäck + liggunderlag eller motsvarande. Bagagetransport kan
ordnas, så du behöver bara bära det du behöver under dagen. Kvällsmat lördag söndag samt frukost söndag-måndag fixar vi tillsammans. Kostnad för mat
och övernattning: Ge ett bidrag till ACT Svenska kyrkan. Den som enbart vill
vandra en eller flera dagar är förstås välkommen att göra det.
Välkommen att vandra framåt och inåt!
Henrik Holmqvist