Anja Örn
– Den som förlorar sin älv, förlorar en del av sig själv, säger Anja Örn. Hon lever och verkar där Stora Luleälv möter havet. I många år har hon rest uppströms längs älven, funderat på människans relation till naturen och landskapet. Hon har stått på platser med förunderligt sköna vyer – och blivit varse att mycket av det som vi tror är natur, är skapat av människan.
– Var börjar och slutar en älv, undrar hon. Och vad är en älv? Räcker det med en rännil eller torrfåra, när fria, friska, flödande vattenfall har byggts bort och letts om till kraftverk som – i och för sig – tillför människan och samhället nyttigheter?
I Storsäterns kapell visar Anja Örn imaginära forsar – hennes egna fantasier om de livfulla vattenflöden som en gång fanns. Strax intill kapellet rinner ån Grövlan som i lekande, om än små, forsar för vatten från Grövelsjön och dess källor till Storån och vidare till Österdalälven. Längre söderut reser sig Sveriges högsta damm, 125 meter hög, vid Trängslets kraftverk. Trängseldammen, som skapades åren 1955-1960, har en strandlinje på över tio mil. Människorna från byar och skogsgårdar här, bär samma berättelse som dem som på andra håll har förlorat sin älvs naturliga lopp.
Anja Örn har sökt i dokumentationen kring sin älv. Den beskrivs ha haft de underbaraste av vattenfall. Målare och fotografer sändes ut för att skildra dess vilda, kraftfulla flöden. I nationalromantisk anda förmedlas stolthet över naturens mäktighet – och i nästa andetag omtalas potentialen i att ta tillvara vattnets kraft.
– När försvinner minnet av en älv, undrar konstnären? Är det när älven tystnar? Eller när landskapet är förändrat och kartan har ritats om?
I verk av olika slag – skulpturer, filmer, installationer – undersöker Anja Örn människans skuld i landskapet. Finns den, undrar hon och tänker att den ger sig till känna som en ångest eller oro när vi inte kan förstå och läsa de historiska lagren i naturen. Landskapet blir flyktigt och svårt att tycka om. Och hur känns det att tysta en fors? Kan det vara som att sluta andas, väldigt långsamt? Som en klangbotten i hennes arbete finns frågan; vems minnen och bilder av den orörda naturen blir bevarade? Finns här samma koloniala perspektiv som i exploateringen av naturresurserna?
I Sjätte sinnet träder Till minnet av en älv fram i skulptural form. Till verket finns också en film, med samma titel, att se via stiftets webbplats. Till minnet av en älv är också inköpt av Moderna Museet.