Matilda Haritz Svenson
Vid besöken i Våmhus möter Matilda Haritz Svenson den levande traditionen med bomärken. Bomärken och kyrkans egna kulturhistoriska uttryck är tankar som hon – I kyrkan finns spår av människor som har verkat långt före oss, säger Matilda Haritz Svenson. Jag känner ödmjukhet inför det arbete som utfördes när den restes, och respekt för kyrkofriden som fanns förr. I Våmhus kyrka finns brudkronan, formad av hårkullor i unikt konsthantverk, bomärken finns på en matta i sakristian och jag anar inspiration från socknens korgarbeten i räcket uppe vid orgeln.
Matilda Harliz Svenson arbetar i lera som bränns i vedeldad ugn ute på gården. Hennes skulpturer får på magiska sätt liv – genom ljuset som letar sig fram i hålrum, genom rörelser som sätts i gång när besökaren drar ett snöre, genom samspel med gestaltningar i form av dans och teater. Under sommaren med Sjätte sinnet blir också kyrkans andakter och musik parter i dialogen.
Redan i vapenhuset väntar skulpturer, i ett stort tittskåp. Där står gestalter – var och en med sitt unika uttryck, sin pondus, sin undran. Några ruvar på en hemlighet, att de faktiskt kan röra på sig. Kanske kommer rörelsen till i växelverkan med en besökare som vevar eller drar via ett handtag. Installationen lockar oss alla till delaktighet i själva verket. Som ackompanjemang finns det fantastiska medeltida taket som sparades när det gamla kapellet revs och togs tillvara i det nya, mäktiga kyrkobygget.
Matilda Haritz Svensons skulpturer finns också i kyrkorummets djupa, färgade fönsternischer. Det är former som öppnar sig och kan sila solens strålar. Kanske leds tanken till byggnader och därmed bomärkena som konstnären har iakttagit i omgivande bygd.
Sommaren med Sjätte sinnet i Våmhus börjar med skolbarnens äventyr i Att rymma med en cirkus. Det är Matilda Haritz Svensons lekfulla cirkusföreställning om några skulpturers längtan att frigöra sig från sina fasta former – och ett fascinerande exempel på hur gränsöverskridande konstnären verkar. I nästa steg välkomnas barnen – och förstås alla intresserade vuxna – till kyrkan, där samtidskonsten möter både dem och bygdens kulturhistoriska arv.
En glad bäck heter Marita Haritz Svensons konstnärliga gestaltning på en innergård i nya Karolinska sjukhuset i Solna. I kraftfältet mellan lekfullhet och allvar skapar hon konst som engagerar och berör.