Borgerlig begravning

Alla avlidna, oavsett om man är med i något religiöst samfund eller ej, måste gravsättas. Men alla vill inte ha en begravning i kyrkan. Därför finns det också borgerliga begravningar.

En begravningsceremoni som inte följer Svenska kyrkans ordning för begravningsgudstjänst, eller ordning enligt annat trossamfund, kallas för borgerlig begravning.

Det borgerliga begravningsalternativet gör det möjligt att på ett personligt sätt utforma begravningen med hänsyn till tro och livsåskådning. En lokal utan religiösa symboler erbjuds av församlingen för den borgerliga ceremonin. Kostnad för lokalen ingår i begravningsavgiften.

Respekten för den avlidnes egna önskemål ska vara avgörande när man väljer begravningsform. Begravningsbyråerna hjälper ofta till med att utforma den borgerliga begravningsakten. Det finns ingen officiell ceremoni som följs utan den skapas individuellt. Man kan fritt välja lokal, musik, sång och andra inslag i akten.

Alla som betalar skatt i Sverige betalar en så kallad begravningsavgift, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. I avgiften ingår kostnad för gravplats, kremering, gravsättning av kista eller urna, diverse transporter samt lokal för den borgerliga begravningen.

BEGRAVNINGSOMBUD

Begravningsombudet utses av länsstyrelsen och ombudets uppgift är att granska hur huvudmännen, Svenska kyrkans församlingar och kyrkliga samfälligheter, sköter begravningsverksamheten. Begravningsombudet ska ta tillvarata intressen hos de personer som inte tillhör Svenska kyrkan.
I Lerums kommun har Länsstyrelsen förordnat Lennart Lauenstein till begravningsombud. Han nås via 0707-992864.

Lokal för begravningen

Skallsjö församling erbjuder församlingshemmets stora sal, på Uddaredsvägen 1 i Floda, som lokal för borgerlig begravning.

MER OM BORGERLIG BEGRAVNING

Vill du läsa mer om borgerlig begravning så finns mer information på Lerums kommuns hemsida. Läs mer här.