Kyrkoherdens reflektion över helgens tema

Reflektionen över 15 e trefaldighet. Tema ”Ett är nödvändigt”.

Reflektionen 15 s e trefaldighet tema ”Ett är nödvändigt”
”Gör er inga bekymmer.”

Vi lever i orostider. Klimatoro. Krigsoro. Ekonomisk oro. Skjutningar. Det finns mycket som får oss oroliga med all rätt. Oro är en del av att vara människa. Men när det tar över och lamslår har det gått för långt. Hur skall man förhålla sig till all oro och bekymmer?
Helgens evangelietext från Matteus kap 6:31-34 börjar och slutar med uppmaningen: ”Gör er inga bekymmer.” Det finns mycket vi kan oroa och bekymra oss för, men Jesus uppmanar oss att inte göra det.

I stället uppmanas vi att söka Guds rike och hans rättfärdighet, som är frid med Gud och människor och att överlåta nuet till Gud. Vi uppmanas att vara i nuet. Och inte fastna i oron om det praktiska.

Men vi bekymrar oss för så mycket. Man kan fastna i kontrollsökande. Oron kommer tillsammans med kontrollbehovet, för livet kan inte kontrolleras. Alla de viktiga sakerna vi har för oss, allt vi gör, allt vi samlar för en framtid som vi inte kan kontrollera. Det kan hindra oss från att ta emot livet här och nu och se det vi har omkring oss idag.
Detta kan vara en av anledningarna till att Jesus varnar för att fästa sig vid det materiella. Det är så lätt att fastna och missa det som är viktigt och egentligen nödvändigt. Därför uppmanar Jesus oss med orden: ”Gör er inga bekymmer.”

Thomas Lundblad

Kyrkoherde, Skallsjö församling