Den första kända domkyrkan i Skara invigdes omkring år 1150, men nya fynd visar att det fanns en kyrka på platsen redan på 1000-talet. Medeltidens domkyrka låg på stadens högsta punkt. Det gör inte dagens. Staden har vuxit ikapp eftersom lager av gödsel, förmultnat avfall och rivna hus staplats på varandra under seklens gång.
1200-talet var en dynamisk period i stiftsstaden, med omfattande byggnadsarbeten.
Under detta sekel lades den romanska kryptan, som fanns under koret i domkyrkan, igen och hela katedralen började byggas om i gotisk stil av finhuggen sandsten. Biskop Brynolf Algotsson var drivande i projektet. Höga fria ribbvalv och stora fönsterytor är två tydliga kännetecken för den gotiska byggnadsstilen och det är något som fortfarande utmärker Skara domkyrka.
Under århundradena som följde brandhärjades kyrkan flera gånger och utsattes för sporadiska ombyggnader, men det var med 1500-talet och reformationen som domkyrkans verkligt magra år började. Förfall omväxlande med nödtorftiga reparationer blev katedralens öde.
Restaureringar och renoveringar Trots kyrkans brister lät biskop, präster och församling ändå sig nöjas fram till 1800-talets slut. Då började skaraborna inse vad det var som stod mitt i staden, och en omfattande renovering och ombyggnad kom till stånd. Den leddes av arkitekten Helgo Zettervall. Det var under denna ombyggnad som kyrkan återfick sin gotiska karaktär och sina välkända kyrkspiror.
Efter en omfattande brand 1719 hade nämligen domkyrkans himlasträvande tornspiror kortats. I början 1800-talet kapades de helt och försågs med platta altantak. Namnet "Skara Böxer" lever än idag kvar som minne från den tiden.
Drygt 50 år senare var det dags igen (1947-1949). Den här gången med Ivar Tengbom som arkitekt. Då byttes inredningen ut och den nuvarande altaruppsatsen i barockstil återinsattes. Samtidigt började Bo Beskows fönstersvit att ta form. Genom hans fantastiska glasmålningar silar ett stämningsfullt ljus.
1949 påträffades resterna av den första domkyrkans krypta med nedgång via två symmetriska trappor.
1999 ägde den senaste restaureringen rum. Den här gången gick uppdraget till Jan Lisinski och hans medhjälpare. I och med denna restaurering har det gotiska kyrkorummet lyfts fram ännu mer och kryptan har blivit ett vackert rum för andakt. Sakristian bakom altaret har rivits och därigenom har kyrkorummet förlängts, något som balanserar den höga takhöjden och förstärker känslan av rymd. De relieftavlor som bevarats från den första domkyrkan sattes upp i det södra sidokoret.
Hans Swants altaruppsats i högkoret är från 1663 och Börje Löfmans predikstol från 1709. Bland kyrkans många gravminnen märks främst Erik Soops gravmonument i alabaster och svart marmor från 1637.
I Skara domkyrka finns flera instrument. Det finns tre olika orglar: läktarorgel, kororgel och koffertorgel. Här finns också flygel och cembalo. Till det dagliga musikutbudet hör sedan november 2014 också ljudet av ett klockspel.
Läs mer om klockspelet och domkyrkans instrument...