En arbetsgrupp förbereder hearingen inför biskopsvalet

6 mars genomförs en hearing då biskopskandidaterna kommer att intervjuas. Inför den har en grupp satts samman för att arbeta med förberedelserna och genomförandet. Här kan du läsa mer och om hur du kan bidra till frågor inför hearingen.

När det ska väljas ny biskop är det många frågor som behöver få svar och ett viktigt tillfälle för att fördjupa sig i kandidaterna är hearingen, som äger rum 6 mars.

För att hearingen ska bli så bra som möjligt har det satts samman en arbetsgrupp för att arbeta specifikt med frågor och innehållet i hearingen.

Inför hearingen finns det möjlighet att skicka in förslag på frågor via detta formulär. Det är öppet för alla att skicka in frågor och du lämnar din fråga anonymt.
Formuläret stänger 1 mars.
Arbetsgruppen får del av alla förslag och de avgör sedan vilka frågor som kommer med i hearingen.

Arbetsgruppen består av

Eva Klang Staxäng

Kommunikatör och frilansare.
Har bland annat varit projektledare när kyrkorna i Göteborg firade stadens 400-årsjubileum.
Utfrågare på hearingen med ett kommunikativt/samhälleligt perspektiv.

Kuriosa: Är nu utfrågare i sin tredje biskopshearing i Svenska kyrkan.

Charlotte Frycklund

Präst och författare.
Vigd för Skara stift och är Svenska kyrkans första och hittills enda nätpräst.
Utfrågare i hearingen med ett teologiskt perspektiv.

Kuriosa: Vann Svenska Bibelsällskapets Bibelpris 2022.

Axel Lindgren

Fritidsledare
Ordförande för Svenska Kyrkans Unga (SKU) i Skara stift och bevakar barn och ungdomsperspektivet särskilt.
Är med under utfrågningen och ställer frågor från SKU.

Kuriosa: Har genomfört en Tough Viking, som är en hinderbanelopp med extrema förtecken.

Henrik Erickson

Chefredaktör på Ulricehamns tidning, som är en av tidningarna i Skara stift.
Hoppar även in som utfrågare om Eva får förhinder.

Kuriosa: Tidigare styrelseledamot för världscupen i skidor.

Erik Gyll

Präst och biträdande avdelningschef på avdelningen för kyrkoliv på nationell nivå. Hoppar in som utfrågare om Charlotte får förhinder.

Kuriosa: Medverkar i pågående säsong av tv-programmet Husdrömmar.

Hearing

När biskopskandidaterna är valda anordnas en utfrågning som kallas för hearing. Hearingen äger rum på Falköpings stadsteater 6 mars då de kommer utfrågas av Charlotte Frycklund, Eva Klang Staxäng och Axel Lindgren.

Sex personer vidare i biskopsvalet i Skara stift

Vid nomineringsvalet 22 januari i Skara domkyrka röstades sex kandidater fram som går vidare i biskopsvalet. En av dem efterträder biskop Åke och blir Skara stifts 84:e biskop.