Daniel Tisell

Lär känna Daniel Tisell, kandidat i biskopsvalet i Skara stift. Här kan du läsa mer om honom samt ta del av två intervjuer av honom, varav den ena är ifrån hearingen på Falköpings stadsteater.

Daniel Tisell är kyrkoherde i Råda församling och VD för församlingens näringsverksamhet.
55 år, bosatt i Mölnlycke och prästvigd 1997 för Linköpings stift.

Daniel har varit präst både i stad och landsbygd bl a som distriktspräst i Annedals församling och kyrkoherde i Skallsjö församling samt tjänstgjort som sjukhuspräst vid Östra sjukhuset i Göteborg med inriktning på barn.

Daniel har haft olika uppdrag på nationell nivå, i nämnder och Kyrkomötet, i 35 år och är sedan 2017 andre vice ordförande i kyrkostyrelsen. Han har även internationell erfarenhet med bl a uppdrag för styrelsen för Svenska teologiska institutet i Jerusalem. Daniel har bedrivit studier vid Centrum för Teologi i Lund om gudstjänstrummets teologi och kyrkorenovering. Daniel har även bland annat genomgått Svenska kyrkans arbetsgivarorganisations chefs- och ledarskapsprogram och utbildning i kognitiv psykoterapi steg 1 och avancerad kurs i homiletik.