Esbjörn Särdquist

Lär känna Esbjörn Särdquist, kandidat i biskopsvalet i Skara stift. Här kan du läsa mer om honom samt ta del av två intervjuer av honom, varav den ena är ifrån hearingen på Falköpings stadsteater.

Esbjörn Särdquist är kyrkoherde i Lerums församling.
57 år, bosatt i Alingsås och prästvigd 1992 för Skara stift.

Esbjörn har innehaft prästtjänster i både landsbygd och i stad som ungdomspräst, distriktspräst och kyrkoherde. Han har bland annat varit kyrkoherde i Vårgårda pastorat och kontraktsprost i Kullings kontrakt. Han har även arbetat som stiftsteolog i Skara stift.

Esbjörn disputerade 2010 i systematisk teologi, med en avhandling om förnimmelsen och kunskapen om Gud. Han har bidragit i olika publikationer och styrelser. Vid sidan av teologin har han även studier i filosofi och psykologi. Esbjörn är sedan tio år tillbaka ledamot i Svenska kyrkans överklagandenämnd.