Jan Eckerdal

Lär känna Jan Eckerdal, kandidat i biskopsvalet i Skara stift. Här kan du läsa mer om honom samt ta del av två intervjuer av honom, varav den ena är ifrån hearingen på Falköpings stadsteater.

Jan Eckerdal är direktor för teologi på Sveriges kristna råd.
47 år och bosatt i Nyköping och prästvigd 2003 för Strängnäs stift.

Jan har varit församlingspräst i mer än tio år i Nyköping med ett antal olika uppdrag som ungdomspräst, distriktspräst och samarbetskyrkopräst. Fram till 2021 var han stiftsteolog i Strängnäs stift.

Jan disputerade 2012 i systematisk teologi på en avhandling som handlar om folkkyrkoteologi för vår tid. Ytterligare publikationer av Jan är exempelvis Kyrka i mission: Att gestalta kristen tro i en efterkristen tid och Fästpunkten: Om liv till Guds ära i en kyrka på väg. Jan har ett mångårigt engagemang i den ekumeniska förnyelserörelsen Korsvei.