Klimatporträttet: Kerstin Lundskog

Under rubriken "Klimatporträttet" kan du läsa om hur olika medarbetare i Skara stift funderar kring och arbetar med klimat i sitt dagliga arbete.

Hallå där Kerstin Lundskog

ekonom i Vänersborg & Väne-Ryrs församling

Vad gör du om dagarna?

Utöver arbetsuppgifterna som ekonom så har jag även fått förtroendet att driva miljöarbetet på min arbetsplats med ett antal kollegor från olika yrkesgrupper. Vi har precis blivit klara med Ljussteget och arbetar nu med att miljödiplomera församlingen. Vi försöker även inspirera personalen till att göra bättre miljöval – att ”städa” hos oss själva först känns viktigt. Vårt mål är att detta kan sprida ringar på vattnet ut till resten av samhället och nå fler samarbetspartners som Vänersborgs kommun och Västra Götalandsregionen.

Vad tänker du att Svenska kyrkan har för roll i klimatkrisen?

Miljöarbetet ser jag som ytterligare en slags grundläggande mission. Svenska kyrkan ska vara föregångare i detta arbete för att ta tillvara Guds skapelse så att den kan tillgodose alla varelsers och växters behov. Kyrkans trovärdighet är mycket hög och det ska vi ta med oss i miljöarbetet.

Vilket mål tycker du är viktigast i Färdplanen för klimatet?

Ett snabbt svar är de mål som genererar störst skillnad på kort sikt. Sedan är det givetvis viktigt att det arbetas med alla färdplanens mål. Vi får inte glömma att alla anställda ska vara involverade på ett eller annat sätt och att alla också informeras om de förändringar som pågår.

Vad hade du velat ändra på arbetsplatsen för klimatet?

Jag vill att miljöarbetet ska gå snabbare men förstår att vi behöver ta små steg för att det ska bli genomtänkt och effektivt. Vi hade också behövt mer fokus och stöttning kring inköp. Jag hade velat se en projektanställd inköpare på stiftsnivå som kan hjälpa församlingarna med det.

Vad hade du velat se mer av i samhället när vi ska ställa om?

Vänersborgs kommun håller varje år en hållbarhetsvecka där stor uppmärksamhet läggs på miljöarbetet i olika företag och organisationer. Där har vi deltagit med flera olika typer av aktiviteter som föreläsningar av Pella Thiel (medgrundare av End Ecocide Sverige) och Stefan Edman (tidigare miljösakkunnig åt regeringen). Jag tror fler sådan här typer av arrangemang behövs runt om i landet för att inspirera till ett mer hållbart levnadssätt.

Positivt vore om våra lagar möjliggör, och inte försvårar, lokalt engagemang såsom solceller/vindkraft för privat bruk. Jag önskar även mer samarbete mellan politiker oavsett partitillhörighet samt att forskarna får en större roll att driva arbetet med våra miljömål vidare.

Tidigare klimatporträtt

Klimatporträttet: Jens Eriksson

Möt Jens Eriksson, som är fastighetssamordnare i Herrljungabygdens församling.

Klimatporträttet: Sören Mårtensson

Möt Sören Mårtensson som är kyrkogårds- och fastighetschef i Norra Billings pastorat.

Klimatporträttet: Karin Carlsson

Möt Karin Carlsson, som är diakon i Borås pastorat.

Klimatporträttet: Andreas Fagrell

Möt Andreas Fagrell, som är stiftsjurist och chef för avdelningen Sekretariatet på stiftskansliet i Skara.

Klimatporträttet: Urban Jormeus

Möt Urban Jormeus, stiftskonsulent för internationella frågor.

Klimatporträttet: Andreas Lindblad

Möt Andreas Lindblad, som är byggnadsantikvarie.

Klimatporträttet: Åsa Wikman

Möt Åsa Wikman som är stiftsdiakon.

Klimatporträttet: Lisa Gerenmark

Möt Lisa Gerenmark, som är stiftskonsulent för Svenska Kyrkans Unga.

Klimatporträttet: David Sjogerlöv

Möt David Sjogerlöv som är stiftsadjunkt på Skara stifts själavårdsinstitut Lilleskog.

Klimatporträttet: Joakim Källman

Möt Joakim Källman, som är skogsförvaltare för Skara stifts prästlönetillgångar.