Konfirmandnätverket

Välkommen till höstens träff med konfirmandnätverket som denna gång träffas i Skövde. Denna gång ska vi bland annat fundera över hur vi kommer igenom bruset och hur vi når de unga som funderar på konfa men inte kommer sig för. Vi pratar också om hur vi kan ge ungdomar möjlighet att dela församlingens liv även efter konfirmationen. Vi gästas digitalt av Fredrik Beverhjelm, som skrivit boken "Guide till det strategiska konfirmandarbetet".

”Unga människor som får möta en levande tro i en kristen gemenskap där alla viktiga frågor hör hemma får något ovärderligt med sig.” skriver Antje Jackelén i förordet till riktlinjerna. (Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete, s. 3)

”Do or Die!” Konfirmandarbetet är en ödesfråga. Det är helt enkelt för viktigt för att inte prioritera: I rekrytering, förberedelse, genomförande – och ”sen”. Dagens unga växer in i tid av stora omvälvningar, och i vad som kallats en ”explosion av möjligheter”. Hur når vi genom bruset? Hur når vi de ungdomar som funderar på konfan, men inte kommer sig för? Och sen – efter konfirmandtiden? Hur ges ungdomarna möjlighet att dela församlingens liv också efter konfirmationen?

Dessa frågor ska vi utforska tillsammans med konfirmandteamet i Skövde och genom ett digitalt besök av Fredrik Beverhjelm, präst och stiftsadjunkt för lärande och undervisning i Lund och författare till boken Guide till det strategiska konfirmandarbetet. Det finns även möjlighet att ställa frågor och dela idéer. Ta därför gärna med dig idéer, goda exempel och frågor som du skulle vilja lyfta.

09.00 Drop-in fika

09.30 Morgonbön och input från Skövdeteamet: Rekrytering

09.45 Fredrik Beverhjelm: ”Do or Die!” - Strategiskt konfirmandarbete

11.15 Skövdeteamet inleder samtalet: Konfirmand – och sen?

12.00 Avslut

Tid och plats

17 september 9.00-12.00, Kyrkans Hus, Kyrkogatan 5, 541 30 Skövde. OBS: Åk gärna kommunalt! Betalparkering finns i P-hus och i begränsat antal längs med gatan.

För vem?

Nätverket är för anställda medarbetare i konfirmandverksamheten i pastorat och församlingar i Skara stift.

Kostnad

Ingen kostnad