Nominering

För att få fram kandidater till biskopsvalet kommer ett nomineringsval hållas 22 januari i Skara domkyrka. Här kan du ta del av information gällande nomineringsprocessen.

Kandidater till biskopsvalet röstas fram vid nomineringsvalet. De personer som får fem procent av rösterna behörighetsprövas av Svenska kyrkans ansvarsnämnd för biskopar och går vidare till biskopsvalet. Om möjligt ska det vara minst fem personer som blir biskopskandidater. Fler personer kan gå vidare, trots att de inte fått fem procent av rösterna, för att det ska bli minst fem kandidater i valet.

Under dagen för nomineringsvalet finns möjlighet nominera och plädera för en person och sedan förrättas val av biskopskandidater utifrån de nomineringar som kommit in. Nomineringsrätt har den som har rösträtt i biskopsvalet och det går att nominera via webben eller på plats i domkyrkan 22 januari. Nominering via webben är möjlig till och med15 januari via formulär som skickats till röstberättigade.

Uppskattade hållpunkter för nomineringsvalet 22 januari

8.30-9.30 Ankomst till domkyrkan
Under förmiddagen kommer det hållas inledning och morgonbön och därefter ges möjlighet att nominera och plädera

Lunch ordnas på egen hand och under lunchuppehållet kommer det även finnas möjlighet till överläggning.

Under eftermiddagen kommer nomineringsvalet genomföras.
Uppskattad sluttid för dagen är 17.00

Ytterligare information har meddelats i samband med kallelse till röstberättigade.

Viktigt att tänka på för dig som röstar i nomineringsvalet

• Ta med legitimation.
  • Var i god tid till nomineringsvalet.
  • Var uppmärksam på och följ värdarnas anvisningar under dagen.
  • Får du förhinder är det ditt ansvar kalla in ersättare och informera stiftsorganisationen vilken ersättare som är kallad. Det görs vi e-post till skarastift.biskopsval@svenskakyrkan.se
  • Kallelse till nomineringsvalet går ut till elektorer, präster, diakoner samt ledamöter i stiftsstyrelsen och domkapitlet via e-post till den e-postadress som är registrerad i Kyrksam. Håll därför koll på din skräppost ifall kallelsen skulle hamna där. Är du osäker på vilken e-post som är registrerad i Kyrksam, kontakta expeditionen i din församling eller pastorat. Elektorsersättare får kallelse för kännedom via sin församling/pastorat.

Praktisk information

• Alla som ska närvara i domkyrkan kommer genomgå en ID-kontroll innan nomineringsvalet börjar. Kom därför i god tid till nomineringsvalet och ha med giltig legitimation.
  • Lunch under dagen ordnas på egen hand. Fika serveras i domkyrkan på för- och eftermiddagen.
  • Det finnns möjlighet att boka lokal för gruppvisa överläggningar i anknytning till lunchuppehållet Samtliga lokaler är centralt belägna i Skara. Om intresse finns att nyttja en lokal kan ni skicka ett meddelande till: skarastift.biskopsval@svenskakyrkan.se.
    Ange hur många som uppskattas närvara i lokalen samt namn och telefonnummer till en ansvarig kontaktperson. Observera att antalet lokaler att tillgå är begränsat och fördelas prioriterat efter när förfrågan kommit in. Först till kvarn gäller.
  • Parkering för dig som åker bil kan ske exempelvis vid Skoltorget, Västergötlands museum, Skara busstation, Stortorget, vid parken Botan samt vid Willys. Observera att vissa parkeringar har tidsbegränsning.

Åtta personer nominerades inför biskopsvalet i Skara stift

Biskop Åke lägger ner staven och går i pension i september och innan dess ska det väljas en ny biskop. Fram till och med 22 januari var det möjligt att nominera personer inför nomineringsvalet. Här presenteras de som nominerats.