Sofia är ung i den världsvida kyrkan

Sofia Wallengren från Lugnås tillbringar hösten i Filippinerna. Under några månader ska hon få lära känna församlingslivet som stipendiat i utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan.

Utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan gör det möjligt för ungdomar att upptäcka, utforska och knyta kontakter i ett annat land. Under några år har programmet legat på is, bland annat på grund av pandemin, men i höst skickas tolv svenska ungdomar ut – åtta till Tanzania och fyra till Filippinerna. En av dem är 21-åriga Sofia.

Vi möts över kaffe och jordgubbar i ett sommarlummigt Lugnås. Det återstår ett par månader innan det är dags för avresa – men när denna tidning går i tryck är Sofia på plats, om allt går planenligt.

- Det ska verkligen bli så roligt. När jag ansökte vågade jag inte tro att jag skulle komma med, säger Sofia.

Det var hennes mamma, engagerad inom Act Svenska kyrkan, som i ett mail fick se att ungdomar kunde söka till programmet. Sofia har tillbringat några perioder som au pair i England, i en familj där mamman kom från Filippinerna.

- Så min mamma läste ”Filippinerna” i mailet och sa till mig ”Det här är ju för dig!”.

Nyfiken på Filippinerna

Så Sofia sökte. Hon berättar att man inte kan välja land, men att hon sa när hon kallades till intervju att hon allra helst skulle vilja uppleva Filippinerna, just för att mamman i värdfamiljen fått henne nyfiken på landet. Och så blev det! Nu får det egna företaget, där Sofia är hälsocoach, och timvikariatet inom LSS-verksamheten där hon arbetar som undersköterska, klara sig utan henne under några månader.

Innan avresan har stipendiaterna mötts vid två tillfällen på stiftsgården i Rättvik, för att förbereda sig inför resan och få kunskap som kan behövas. Sofia reser tillsammans med en nyfunnen kompis från Västerås stift och de båda bor i värdfamilj i Filippinerna.

- Där ska vi ta del av vardagslivet och kyrkans verksamhet. Det ska bli så spännande att få lära känna en annan kultur.

Berättar i församlingarna

Lagom till jul kommer Sofia hem. Då vill hon gärna dela med sig av sina erfarenheter. Hon är redan inbokad för att medverka vid Gnistanlägret i januari, den internationella dagen i februari och Syföreningsdagarna. Men hon hoppas också få besöka församlingar och pastorat i stiftet. Tack vare sitt flexibla arbete räknar hon med att det finns goda möjligheter att träffa församlingsbor.

- Det vore verkligen jätteroligt att få komma till ungdomsgrupper, konfirmander och andra sammanhang och berätta om mina erfarenheter, och om att vara ung i den världsvida kyrkan.

Text och foto: Anna Theander
Artikeln var publicerad i Intro, nr 3, 2024.