Ulrica Fritzson är Skara stifts nya biskop

Söndag 22 september vigdes Ulrica Fritzson till biskop av ärkebiskop Martin Modéus i en välfylld Uppsala domkyrka.

Gudstjänsten leddes av ärkebiskop Martin Modéus i närvaro av kungaparet, svenska och internationella biskopar, representanter från grannländer och andra kyrkor samt stiftsstyrelser, domkapitel och blivande medarbetare från Härnösands och Skara stift.

Det var en högtidlig stund i kyrkan. Ulrica Fritzson och Teresia Derlén bekräftade sina vigningslöften och sedan fick de ta emot biskopskors, kräkla, biskopskåpa och mitra – de ämbetstecken som deras företrädare också haft.

Ulrica har tidigare innehaft prästtjänster i landsbygdsförsamling, storstadsförsamling, inom institutionssjälavården och för Svenska kyrkan i utlandet. Hon har bland annat arbetat som komminister i Malmö, varit ambulerande präst i Afrika och varit församlingsherde i Lunds Allhelgonaförsamling.

Ulrica har disputerat i religionsfilosofi med skuld och försoning som fördjupning. Hon har följeforskat på försoningsprocessen mellan Svenska kyrkan och det samiska folket, samt arbetar praktiskt med försoning inom kriminalvårdens verksamhet.

Hon valdes till biskop för Skara stift den 22 mars i år. Nu efterträder hon Åke Bonnier som går i pension efter tolv år som biskop i Skara stift.

28 september 11.00 tas hon emot som ny biskop i Skara stift.Det görs under högtidligaformer Skara domkyrka.