Foto: Skara stift

Vindkraft

Som förvaltare av jord- och skogsbruksfastigheter kan stiftet bidra till omställningen till förnybar energi genom att upplåta mark för vindkraftverk.

Under 2003 byggdes det första vindkraftverket på kyrkans mark inom Skara stift. Det är i Skeby i Lidköpings kommun som lantbrukarägda Skeby Vind AB byggt verket och arrenderar marken av stiftet. Bolaget byggde sitt första vindkraftverk år 2002 på en privat fastighet och har nu två verk i Skeby med en effekt på vardera 850 Kw.

I november 2004 uppfördes ett verk i Ryda som sattes i produktion i början av 2005. Detta verk ägs av Ryda Vind AB med ca 120 privatpersoner från trakten som aktieägare tillsammans med Vara pastorat. Stiftets prästlönetillgångar har en liten ägarandel i detta verk och upplåter marken på arrende till bolaget. Ytterligare ett verk uppfördes där 2009. I slutet av 2011 togs tre verk i drift på fastigheten Fåleberg norr om Mariestad.

Vid köp av ett skifte till fastigheten Prästbordet, sydväst om Lyrestad, följde ett av de 22 vindkraftverken med som uppförts i en större park i området under 2017.

Aktuella projekt förnybar energi

Kontakt - vindkraft