Skapelsetid

Från första september till fjärde oktober 2024 firar Svenska kyrkan tillsammans med kyrkor och samfund över hela världen Skapelsetid, Season of Creation.

OM SKAPELSETIDEN
Skapelsetiden är ett internationellt ekumeniskt initiativ där samfund från alla tre stora kyrkofamiljer går samman i bön och handling för skapelsen.

Årets tema är ”Hopp och handling - tillsammans med Skapelsen”.
I alla världens kyrkor lyfter vi fram skapelsen lite extra mellan 1 september och 4 oktober, den helige Franciskus dag. Skapelsetid är ett ekumeniskt initiativ med skapelse och glädje, tacksamhet och ansvar i fokus för våra andakter och gudstjänster. Detta är ett teologiskt uppdrag vi alltid har, men som uppmärksammas lite extra varje höst. Årets tema är ”Hopp och handling”. I tider av kris och konflikter är det kanske viktigare än någonsin att återknyta till hopp, kreativitet och skapelsen själv. Med kristna över hela jordklotet blir vi en del av arbetet för rättvisa och försoning.

Skapelsetiden uppmärksammas särskilt följande dagar i församlingen:
17/9 kl 12.00 Mässa och gemenskap i Skapelsetid. Markusplatsen, Skarpnäck.
2/10 kl 18.00 Mässa i skapelsetid. Markuskyrkan i Björkhagen.
4/10 kl 12.00 Andakt och gemenskap i Skapelsetid - den helige Franciskus dag. Bagarmossens kyrka i Bagarmossen.

Efter skapelsetiden men i dess anda:
6/10 kl 11.00 Skräpplockardag med korvgrillning. Start Markuskyrkan i Björkhagen.

Bön för Skapelsetid 2024

Hopp och handling – tillsammans med skapelsen

Treenige Gud, alltings Skapare,
Vi prisar dig för din godhet, som vi ser i all den mångfald som du har skapat.

Du gör oss till en kosmisk familj som lever i ett gemensamt hem.

Genom din skapelse får vi ta emot kärlek och föda, trygghet och beskydd.

Vi bekänner att vi inte relaterar till Jorden som en livgivande gåva från dig, vår Skapare.

Vår själviskhet, girighet, försummelse och övergrepp har orsakat klimatkrisen, förlusten av biologisk mångfald, mänskligt lidande såväl som lidandet för alla våra medvarelser.

Vi bekänner att vi har misslyckats med att lyssna till jordens suckar, alla varelsers suckar och suckarna från hoppets och rättvisans Ande som bor inom oss.

Må din Skaparande hjälpa oss i vår svaghet, så att vi kan lära känna Kristi befriande kraft och hoppet som finns i honom.

Må Andens suckar ge oss en villighet att tjäna dig troget, så att vi kan höra och hela skapelsen och hoppas och handla tillsammans med henne, så att vi må få en försmak av hoppets frukter.

Kärleksfulle Skapargud, vi ber att du ska göra oss mottagliga för dessa suckar av våndor  och göra det möjligt för oss att ha samma medkänsla som Jesus, den befriande Herren.

Ge oss en ny blick för vår relation med Jorden, och med varandra, som varelser som är skapade till din avbild.

Genom Jesus Kristus, som kom för att förkunna de glada nyheterna till hela skapelsen.

Amen.

av Sveriges kristna råd  Arbetsgruppen för klimat och hållbar utveckling