Adventskalender 2020 3.e december

Hoppfullt i luckor fram till jul

Adventstiden är en av de största högtiderna under kyrkoåret. Det är nu man tänder första ljuset, lyssnar på musik och samlar familjen. Adventstiden är en extra dimension för vår kanslist på församlingsexpeditionen i Landsjökyrkan, Lena Blomqvist. Hon har under många år samlat på adventskalendrar. Det är hennes bilder vi ser här på den digitala kalendern. Nu kommer några frågor till Lena:

Vet du när man började använda adventskalendrar i Sverige?

1934 fick författarinnan Elsa Beskow, som ju har skärstadanknytning, erbjudande om att rita en svensk adventskalender men tackades tacka nej pga tidsbrist. Det blev istället Aina-Stenberg Masolle som fick uppdraget.

När och hur kommer det sig att du började samla på adventskalendrar?

Det var när Lena var 10 år och hennes mamma ställt upp en jättevacker glittrande kalender med ljus runt. Efter det önskade hon sig alltid det i födelsedagspresent och det utvecklades till ett samlarintresse.

Hur många har du?

Över 200 stycken.

Vad tittar du efter när du lägger till en kalender till samlingen?

De måste vara glittriga.

Vilken kalender som du har i samlingen tycker du är mest värdefull?

Se bilden bredvid som visar den heliga familjen.

Nu tackar vi Lena för vad hon berättat om adventskalendrar och ni kommer att få se fler bilder här i den digitala kalendern framöver. Nu fyller vi på med mer adventskänsla genom att lyssna, eller sjunga med, i psalm 109.