Foto: P-O Sjödin

Sommar på Kyrkholmen

Sommar på Kyrkholmen rymmer det mesta: Sommarskoj för barn, körövningar, gudstjänster, konserter och såklart fika!

Välkommen sommaren 2024!

2024 har caféet har öppet 14/6-17/8 mellan kl 11.00-16.00 alla dagar.
En nyhet för i sommar är taco-tallrik. Under onsdagskvällarna kommer det också att finnas möjlighet att köpa våfflor före, under och efter mässan som börjar kl 18.00. Vissa onsdagar kommer det också att vara underhållning i form av musik efter mässan. Mer info kommer!

Sommarskoj på Kyrkholmen
Kul för barn. Lek och skoj, tipsrundor ansiktsmålning m.m.Datum:19/6, 26/6, 3/7, 5/7, 10/7, 12/7, 17/7, 19/7, 31/7, 2/8 och 7/8, kl 12.00 - 16.00.

Musik på Kyrkholmen

Onsdag 26/6 kl 19.00
Sommarcafé med Alexander Engström
Alexander framför en kombo av egenskrivna låtar blandat med sommarklassiker.

Onsdag 10/7 kl 19.00
Sommarmusik med Linnéa och Nils Frändén.
Sommardoftande Americana - Två gitarrer. Välkänt och okänt.

Onsdag 24/7 kl. 19.00
Tennessee Road
Lokalt countryband med många strängar på sin banjo, just nu aktuella som turnerade kompband till Doug Seegers från Jills Veranda”

Onsdag 7/8 kl 19.00
Partybandet Lingon GrooveEtt band med rötterna i Skellefteå som spelar svängig musik att dansa och sjunga med till. I repertoaren finns mycket från 70- och 80-talet, bland annat Earth, Wind & Fire och Stevie Wonder.

Onsdag 14/8 kl. 19.00
Julia Lundmark och Aaron Lindqvist
Duon och tidigare klasskamraterna från musiklinjen i Skellefteå turnerar tillsammans i sommar och bjuder på ett blandat program.

Om Kyrkholmen

Kyrkholmen tillhör Skellefteå landsförsamling och är en liten holme i älven, alldeles nedanför Församlingsgården. I samband med tillkomsten av Kvistforsens kraftverk byggdes i början av 1960-talet den 46 meter långa hängbron av Graningeverken. Då blev holmen på ett helt annat sätt tillgänglig för allmänheten och kyrkans verksamhet.

Serveringsbyggnaden
Huset, kallat den Degermanska gården, är från 1740-talet och stod ursprungligen på en plats i stadsdelen Prästbordet invid nuvarande Bolidenvägen. År 1964 flyttades huset till Kyrkholmen och är numera basen för den populära sommarserveringen, där du kan köpa glass, fika eller en matig sallad.

Logen
Byggnaden, som ursprungligen uppfördes 1865, kommer från Knut Bergstedts gård i Bjurån, väster om Skellefteå. Det var prosten Boström som kom med idén att köpa logen för att i början av 1960-talet montera upp den på Kyrkholmen. Här används den för olika kyrkliga aktiviteter men också för annat, t ex friluftsteater.