Foto: Pexels

Den historiske Jesus - ekumenisk fördjupningsdag.

Nyhet Publicerad

Tillsammans med S:ta Maria katolska kapellförsamling i Skellefteå anordnar Svenska kyrkan en fördjupningsdag om den historiske Jesus. Vi besöks av professor Ulf Jonsson från Newmaninstitutet. Lördag 27 april kl 13.00

Ulf Jonsson ger en fördjupad inblick i hur Jesus avbildats och beskrivits genom århundradena. Vi samlas för en heldag i S:ta Maria katolska kyrka (f.d. Sjungande dalens kyrka) med intressanta föredrag som ger en historisk inblick till världshistoriens viktigaste person.

Dagen delas upp i tre block:

• Vad säger den aktuella forskningen om den historiske Jesus?
  • Hur tänkte Jesus om Toran, Guds rike och sin egen relation till Gud?
  • Uppstod Jesus från de döda?
Foto: Stewen Quigley

13:00 Pass 1
14:00 Fika
14:30 Pass 2
15:30 Paus
16:00 Pass 3
17:00 Paus
17:30 Vesper (afton/kvällsbön)

Ulf Jonsson är jesuitpater och chefredaktör för kulturtidskriften Signum, samt sedan 2012 professor i religionsfilosofi på Newmaninstitutet. Därutöver håller han  föredrag och medverkar regelbundet i Sveriges Radios program Teologiska rummet.

Ulf Jonsson är också ledamot av Utrikespolitiska samfundet som är huvudman för Utrikespolitiska institutet.

LÖRDAG 27 APRIL KL. 13-18.30
S:TA MARIA KATOLSKA KYRKA hitta hit
Fri entré, ingen anmälan.
Arrangemanget genomförs i samarbete med studieförbundet Bilda