Altare Sjukhuskyrkan Skellefteå lasarett
Foto: Linda Randgard

Sjukhuskyrkan

Vi finns till för dig

Det är inte enbart i livets slut som sjukhuskyrkan efterfrågas. Den är lika efterfrågad mitt i livet.

När du till exempel vill ha någon att tala med. När du behöver någon som lyssnar. För att dela oro och bekymmer. När du vill samtala om livsfrågor. Om du önskar förbön eller vill fira nattvard.

Sjukhuskyrkans arbete handlar framförallt om möten med människor i den situation som de just då befinner sig i. Ibland får vi gå med ett stycke på livsvägen, ibland får vi vara vid någons sida i livets avgörande ögonblick.

Sjukhuskyrkan är det samlade namnet för den gemensamma verksamhet som Sveriges Frikyrkosamråd och Svenska kyrkan bedriver på vårt sjukhus. Vårt gemensamma arbete riktar sig till såväl patienter som personal och anhöriga.

Vi står till tjänst när:
- Du vill ha någon att tala med
- Du behöver någon som lyssnar
- Du vill samtala om oro, bekymmer eller livsfrågor
- Du behöver hjälp i ditt andliga liv
- Du önskar förbön eller vill fira nattvard

Vi arbetar naturligtvis under tystnadsplikt.

Här hittar du oss på hemsidan för alla sjukhuskyrkor!

Här hittar du vår sida på Facebook!

Om Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan har dygnsberedskap och finns alltså tillgänglig dygnets alla timmar.

Enklast kontaktar du kyrkan via lasarettets växel tfn: 0910-77 10 00.
Alternativt via 0910-78 78 50 (vardagar 08.00-17.00).

Andaktsrummet står alltid öppet. Här kan du lyssna till musik, vila, läsa, be, tända ett ljus, bara vara ...

Kontakta Sjukhuskyrkan